Sökning: "Problemlösningsuppgift"
Visar resultat 31 - 35 av 36 uppsatser innehållade ordet Problemlösningsuppgift.
31. Muntlig bedömning : Med fokus på elevers representationer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för matematikdidaktik (MAD)Sammanfattning : Muntlig bedömning är, från och med höstterminen 2011, något som alla matematiklärare inom gymnasieskolan kommer att få genomföra då en muntlig del läggs som obligatorisk för alla elever inom årskurs 1. Syftet med den här studien är därför att konstruera kriterier som lärare kan använda som hjälp vid muntlig bedömning. LÄS MER
32. Yngre elevers användande av fingertal
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med variationsteorin som teoretisk grund undersöka undervisningen i två elevgrupper i årskurs 1 där fingertalen, beskrivna av Dagmar Neuman, introducerades. Studien belyser (i) vilka mönster av variation som presenterades i undervisningen samt, (ii) hur eleverna i de respektive grupperna eventuellt förbättrade sig. LÄS MER
33. Matematiskt innehåll och förmågor : Lärares tankar om en uppgift i matematik
Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFMSammanfattning : Lärare planerar undervisning och väljer vad eleverna ska arbeta med. Denna studie syftar till att undersöka lärares tankar om vilket matematiskt innehåll elever möter samt vilka förmågor elever tränar i arbetet med en uppgift i matematik. LÄS MER
34. Vad menar läroboksförfattarna att syftet med matematikbokens textuppgifter är?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur läroboksförfattare tänker om syftet till textuppgifternas varande i matematikboken, deras syn på matematisk kunskap och hur elever lär sig matematik. Metoden vi använder i vår studie är kvalitativa intervjuer där sju läromedelsförfattare deltar. LÄS MER
35. Problemlösning i grupp - att leverera en lösning : En studie i grundskolans årskurs tre kring samarbete och problemlösningsprocessen
Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Den här studien har tagit sin utgångspunkt i vårt intresse för hur kunskaper som ele-verna kan ha nytta för i sin vardag, kan vävas in i skolans verksamhet. Dagens sam-hälle efterfrågar människor med både en förmåga att samarbeta med andra såväl som förmåga att lösa problem. LÄS MER