Sökning: "Problemlösningsuppgift"
Visar resultat 26 - 30 av 36 uppsatser innehållade ordet Problemlösningsuppgift.
26. En komparativ studie av matematikläroböcker i årskurs 4 : Med fokus på problemlösning inom de fyra räknesätten
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Matematikundervisning kan ses som ett väldigt läroboksbundet ämne, där eleverna förväntas att utföra olika räkneoperationer föreskrivna i läroböckerna. I denna studie undersöks fem läroböcker avsedda för årskurs 4 där det studeras i hur stor utsträckning eleverna får arbeta med problemlösning både individuellt och i grupp, med fokus på de fyra räknesätten där metoden för undersökningen utgörs av en kvantitativ läromedelsanalys. LÄS MER
27. Autentiska matematikuppgifter : En undersökning om elevers och lärares uppfattningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den här studien syftar till att analysera autentiska matematikuppgifter från matematikböcker som används i dagens svenska skolor. Definitionen av vad autentiska uppgifter är skiljer sig åt och här återges definitioner från Kim Beswick (2010) och Torulf Palm (2009) som är framstående forskare inom området. LÄS MER
28. Problemlösning med hjälp av Kängurumaterialet : En studie om lärares planering och undervisning i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)Sammanfattning : Skolan ska ge eleverna möjligheten att utvecklas inom matematik och inom problemlösning. Av egen erfarenhet är undervisning i problemlösning inte speciellt prioriterad. Den här studien syftar till en fördjupning inom problemlösning i matematik och fokuserar på hur läraren planerar och hur undervisningen går till. LÄS MER
29. ”Vi slänger in lite kluringar ibland!” – Om hur problemlösning används i matematikundervisning.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt examensarbete var att se vad verksamma lärare anser att problemlösning är och hur de användersig utav det i sin matematikundervisning. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med både gymnasielärare ochhögstadielärare och observerat en lektion för att kunna besvara våra frågeställningar. LÄS MER
30. Plus, eller nej jag menar addera! : En aktionsforskningsstudie om elevers användande av matematiska begrepp genom kommunikation
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet i vår aktionsforskningsstudie är att skapa ett arbetssätt med förutsättningar för elever, att i ett cooperativt lärande utveckla sitt matematiska språk. Detta gjorde vi genom att skapa en problemlösningsuppgift i matematik som gav förutsättningar för att använda matematiska begrepp genom kommunikation. LÄS MER