Sökning: "Problemlösningsuppgift"

Visar resultat 26 - 30 av 36 uppsatser innehållade ordet Problemlösningsuppgift.

  1. 26. En komparativ studie av matematikläroböcker i årskurs 4 : Med fokus på problemlösning inom de fyra räknesätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Aliona Andersson; [2016]
    Nyckelord :problemlösning; läroböcker; de fyra räknesätten; matematik;

    Sammanfattning : Matematikundervisning kan ses som ett väldigt läroboksbundet ämne, där eleverna förväntas att utföra olika räkneoperationer föreskrivna i läroböckerna. I denna studie undersöks fem läroböcker avsedda för årskurs 4 där det studeras i hur stor utsträckning eleverna får arbeta med problemlösning både individuellt och i grupp, med fokus på de fyra räknesätten där metoden för undersökningen utgörs av en kvantitativ läromedelsanalys. LÄS MER

  2. 27. Autentiska matematikuppgifter : En undersökning om elevers och lärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mikael Andersson; Gustav Lind; [2016]
    Nyckelord :autentiska matematikuppgifter; autentisk; situation; realistisk matematikundervisning RME ; verklighetsbaserade;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att analysera autentiska matematikuppgifter från matematikböcker som används i dagens svenska skolor. Definitionen av vad autentiska uppgifter är skiljer sig åt och här återges definitioner från Kim Beswick (2010) och Torulf Palm (2009) som är framstående forskare inom området. LÄS MER

  3. 28. Problemlösning med hjälp av Kängurumaterialet : En studie om lärares planering och undervisning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Natalie Frisk; [2015]
    Nyckelord :Kängurumaterialet; lärare; matematik; planering; problemlösning; undervisning;

    Sammanfattning : Skolan ska ge eleverna möjligheten att utvecklas inom matematik och inom problemlösning. Av egen erfarenhet är undervisning i problemlösning inte speciellt prioriterad. Den här studien syftar till en fördjupning inom problemlösning i matematik och fokuserar på hur läraren planerar och hur undervisningen går till. LÄS MER

  4. 29. ”Vi slänger in lite kluringar ibland!” – Om hur problemlösning används i matematikundervisning.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mimmie Görrel; Johanna Ståhl; Simon Larsson; [2014]
    Nyckelord :Problemlösning; Matematiklyftet; Matematikundervis;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med vårt examensarbete var att se vad verksamma lärare anser att problemlösning är och hur de användersig utav det i sin matematikundervisning. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med både gymnasielärare ochhögstadielärare och observerat en lektion för att kunna besvara våra frågeställningar. LÄS MER

  5. 30. Plus, eller nej jag menar addera! : En aktionsforskningsstudie om elevers användande av matematiska begrepp genom kommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :My Nordvall; Amanda Johansson; [2014]
    Nyckelord :aktionsforskning; KoRP; matematik; kommunikation; cooperativt lärande;

    Sammanfattning : Syftet i vår aktionsforskningsstudie är att skapa ett arbetssätt med förutsättningar för elever, att i ett cooperativt lärande utveckla sitt matematiska språk. Detta gjorde vi genom att skapa en problemlösningsuppgift i matematik som gav förutsättningar för att använda matematiska begrepp genom kommunikation. LÄS MER