Sökning: "So f-3"

Visar resultat 16 - 20 av 84 uppsatser innehållade orden So f-3.

  1. 16. Hur fostrar lärare elever i årskurs f-3 till demokratiska medborgare? : En kvalitativ undersökning om lärares didaktiska uppfattningar om demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tavga Abbas; Jeremias Karsnäser; [2023]
    Nyckelord :Demokratiuppdrag; värdegrund; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar didaktiskt kring SO-undervisning i årskurs f-3 i demokratifrågor och vilka möjligheter och utmaningar som kan finnas i den undervisningen. För att kunna besvara detta syfte har semistrukturerade intervjuer genomförts med fyra informanter med varierande yrkeserfarenhet och aktuella undervisningsårskurser. LÄS MER

  2. 17. Lärarens utmaningar i SO-undervisningför elever som har svenska somandraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Aylin Kamber; Emma Hyllander; [2023]
    Nyckelord :Andraspråkselever; flerspråkiga utmaningar; SO; språkutvecklande arbetssätt; transspråkande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i SO-undervisning för elever som har svenskasom andraspråk. Examensarbetets syfte är att undersöka och få en inblick i de svårigheterlågstadielärare upplever när de undervisar elever som har svenska som andraspråk ochflerspråkiga elever i SO, samt hur lärarna ser på de metoder som de använder sig av för attgynna och stödja andraspråkselevers kunskapsutveckling och lärande. LÄS MER

  3. 18. De fem matematiska förmågorna : En kvalitativ studie om hur lärare i F-3 arbetar för att utveckla de fem matematiska förmågorna

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :LiliaRoss Namroud; Emelie Humbla; [2022]
    Nyckelord :The five mathematical competencies; laboratory work; talk moves; open problem solving; math; primary school teacher; De fem matematiska förmågorna; laborativt arbete; Talk moves; öppna problemlösningar; matematik; F-3 lärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur F-3 lärare beskriver att de arbetar för att utveckla de matematiska förmågorna hos elever. Detta tog vi oss an genom att besvara följande forskningsfrågor: Hur beskriver lärare i F-3 att de arbetar för att ge elever möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? och Vilka utmaningar beskriver lärarna att de upplever i att ge eleverna möjlighet att utveckla de fem matematiska förmågorna? Vi har intervjuat åtta lärare från olika skolor, kommuner och årskurser för att besvara studiens forskningsfråga. LÄS MER

  4. 19. Lärande för hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriella Pihl; Albulena Shyti Osmanaj; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Lärande för hållbar utveckling; Handlingskompetens.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är följaktligen att synliggöra hur hållbar utveckling kommer till uttryck i undervisningen med avstamp i SO-undervisningen i grundskolan F-3? För att undersöka vårt syfte har vi fokuserat på ett lärarperspektiv och utgått från två frågeställningar: Hur undervisar lärare för hållbar utveckling i de samhällsorienterade ämnena för att eleverna ska ges förutsättningar att uppnå handlingskompetens? samt Vilka svårigheter möter lärarna i relation till deras undervisningspraktik? Vi riktar studien till intresserade yrkesverksamma och blivande lärare. Vidare önskar vi att studien bidrar med en större förståelse för lärande för hållbar utveckling. LÄS MER

  5. 20. En tro på framtiden, en tro på sanningen, en tro på gemenskapen : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare undervisar för hållbar utveckling för att uppmuntra eleverna till eget aktörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Frida Bjermert; Annéa Hellgren; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; pragmatism; aktörskap; so-undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur F–3 lärare resonerar kring sin hantering av de didaktiska grundfrågorna i SO-undervisningen för hållbar utveckling samt att undersöka vilka möjligheter och utmaningar F-3 lärare ser i undervisningen för att ge eleverna verktyg att agera i hållbarhetsfrågor. Denna studie har en kvalitativ ansats och utgår ifrån John Deweys pragmatiska perspektiv. LÄS MER