Sökning: "so frågeställningar"
Visar resultat 1 - 5 av 638 uppsatser innehållade orden so frågeställningar.
1. Hur kan lärarna göra SO-ämnet mer inkluderande för nyanlända?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I vår forskningsöversikt vänder vi oss snarare till pedagogerna och blivande pedagogerna i åk F-3.Vårt syfte med kunskapsöversikten är att besvara våra frågor om hur man kan skapa en mer inkluderande SO-undervisning för nyanlända elever samt diskutera hur relationen mellan hemmet och skolan kan påverka deras inlärning i SO-ämnet. LÄS MER
2. Släpper topplagen in färre mål i boxplay jämfört med bottenlagen inom herrarnas innebandy i SSL? : Statistisk analys av boxplay i innebandy
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysiologi, nutrition och biomekanikSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att analysera om det finns statistiskt signifikanta skillnader under boxplay mellan topp- och bottenlagen i SSL-Herr säsongen 2022/23. Finns det en signifikant skillnad i boxplay gällande insläppta mål mellan topp- och bottenlag i SLL-Herr, isåfall finns det några signifikanta skillnader mellan grupperna när det gäller variablerna antal skottäck, skott på mål, erövring av boll och bollinnehav? Metod Studiedesignen är av kvantitativ metodik. LÄS MER
3. Var finns värdegrunden i SO-undervisningen?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att kartlägga och diskutera vad forskningen lyfter om beröringspunkter mellan värdegrundsarbete och undervisning i de samhällsorienterade ämnena, genom att besvara följande frågeställningar: Vilka är beröringspunkterna mellan värdegrundsarbete och SO-undervisning? Hur arbetar lärare med skolans värdegrund i SO-undervisning? Genom en systematisk forskningsöversikt har vi utgått från syfte och frågeställning när vi sökt i svenska och internationella databaser, för att hitta relevanta vetenskapliga artiklar. Vårt urval av källor ligger till grund för resultat, slutsats och diskussion. LÄS MER
4. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge? Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER
5. Principalens bemötande av nyexaminerade fastighetsmäklare
Kandidat-uppsats, KTH/Fastighetsföretagande och finansiella systemSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund Fastighetsmäklaryrket är en ständigt växande bransch med hög rörlighet och där allt fler individer väljer att utbilda och registrera sig till fastighetsmäklare varje år. Det finns även en relativt hög andel som väljer att lämna yrket inom kort tid efter registrering. LÄS MER