Sökning: "Socialkonstruktivism matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Socialkonstruktivism matematik.

  1. 1. Svenska matematiklärares upplevelser av Jigsaw-metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Michael Olave Sjöström; Carl Sandqvist; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Jigsaw; Kodning; Kommunikationsförmåga; Kooperativt Lärande; Matematik; Proximala utvecklingszonen; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Denna studie har utförts för att besvara en problematik som upptäckts inom metoden för kooperativt lärande Jigsaw. Studien vill även undersöka hur svenska matematiklärare upplever hur det är att använda metoden samt hur de upplever metodens för- och nackdelar. LÄS MER

  2. 2. Återkoppling i Matematikundervisningen : En studie om återkopplingens olika perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Malin Nordmark; [2021]
    Nyckelord :Feedback; Formative; Math Education; Primary school; Social constructivism; Formativ; Matematikundervisning; Socialkonstruktivism; Årskurserna F-3; Återkoppling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie genomfördes med syftet att bidra till lärares didaktiska resonemang och planering kring återkoppling inom matematik. Återkoppling inom matematik kan exempelvis vara när en lärare rekommenderar strategier eller förtydligar för eleven vad hen kan och vad nästa mål är (Hattie & Timperley, 2007). LÄS MER

  3. 3. ”Jag tänkte med hjärnan!” En undersökning av matematiska elevinitierade parsamtal i årskurs två.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Codelia Andersson Elvira; [2020-02-25]
    Nyckelord :resonemang; elevinitierade parsamtal; matematikundervisning; sociokulturellt perspektiv; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om elevinitierade parsamtal mellan elever i årskurs två i matematikundervisningen. Detta görs genom att undersöka vilka typer av resonemang som eleverna använder sig av när de pratar matematik sinsemellan. LÄS MER

  4. 4. Kommunikation i matematikklassrummet - En observationsstudie av lärares frågor under matematiklektioner på lågstadiet i New York

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emma Skiöld; [2019-03-08]
    Nyckelord :Frågor; Kommunikation; Matematiska samtal; sociokulturellt per-spektiv; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att identifiera och beskriva vilka sorts frågor lärare ställer till eleverna under matematematiklektioner, hur eleverna besvarar dem och hur frågorna möjliggör elever-nas lärande i matematik. Studien kombinerar det sociokulturella och det socialkonstruktivist-iska perspektivet på lärande för att med dessa som utgångspunkt rama in begrepp som kommu-nikation och reflektion samt dess betydelse i matematikundervisningen. LÄS MER

  5. 5. Sociomatematiska normer och lärande imatematik : En kvalitativ undersökning av hur sociomatematiska normer framträder i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Cecilia Verhaalen; [2019]
    Nyckelord :Sociomatematiska normer; sociala normer; förutsättningar för lärande; lusten att lära; matematikundervisning; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Matematikämnet har varit och är i behov av en förändring i syfte att öka elevers kunskaper imatematik. Vid en förändring behövs forskning inom matematikdidaktik där resultatet kanbidra till praktiken. Syftet med den här studien är att undersöka och synliggöra hursociomatematiska normer kan påverka gymnasieelevers lärande i matematik. LÄS MER