Sökning: "Sociokulturellateorin"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Sociokulturellateorin.

  1. 1. Lärares syn på skrivundervisning i grundskolan : en kvalitativ studie med lärare i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linus Levin; Nadja Feyli; [2022]
    Nyckelord :cirkelmodellen; feedback; genrepedagogik; lärare; metoder; skola; sociokulturellt perspektiv; skrivförmåga; skrivundervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka och belysa synen hos svensklärare för årskurs 7–9 i deras arbete med skrivundervisning samt vilka tankar de har om skrivundervisningen och elevernas skrivförmåga. För att skapa en förståelse för det och besvara våra frågeställningar har vi använt oss av semistrukturerade intervjuer som genomförts digitalt via Zoom. LÄS MER

  2. 2. Läsförståelse : En kvalitativ studie om sex lärares beskrivningar av läsförståelseundervisningen i årskurs 1 och 2

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Läs & skriv

    Författare :Agnes Berntzen; [2018]
    Nyckelord :läsförståelse; socialt samspel; vägledd undervisning; högläsning; lässtrategier;

    Sammanfattning : Undersökningar från PISA visar att läsförståelsen i Sverige har varit dalande i flera år. Densenaste undersökningen från 2015 visar dock motsatt resultat. Syftet med dennakvalitativa studie är att ta reda på hur lärare arbetar medläsförståelseundervisning. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning i förskolan : En intervjustudie om vilka metoder som är centrala i matematikundervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Bäcklund; [2018]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Fria leken; Styrd aktivitet; Variationsteorin; Sociokulturellateorin;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien var att kartlägga vilka specifika metoder förskollärare och barnskötare i förskolan använder sig av i sin matematikundervisning, för att uppnå läroplanens mål för matematik i förskolan. Som datainsamlingsmetod har studien lutat sig mot en kvalitativ metod där tre pedagoger, barnskötare och förskollärare har intervjuats enskilt. LÄS MER

  4. 4. ”DET ÄR JU FAKTISKT ETT STORT PROBLEM PÅ FÖRSKOLOR OCKSÅ” : Pedagogers uppfattningar, upplevelser och beskrivningar av mobbning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Rosanna Augustsson; Sofie Danlo; [2009]
    Nyckelord :mobbning; förskola; pedagoger;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Mobbning är ett uppmärksammat problem i samhället. I bakgrundenbeskrivs en begreppsförklaring av mobbning, styrdokument och lagar. I forskning ommobbning beskrivs litteratur som kan relateras till syftet och handlar bland annat om attmobbning är något som förekommer i förskolan. LÄS MER