Sökning: "Sociokulturellt literacyperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Sociokulturellt literacyperspektiv.

  1. 1. Vilka literacypraktiker möjliggörs av Prima svenska 3? : En läromedelsanalys ur ett sociokulturellt perspektiv på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ida Oskarsson; [2020]
    Nyckelord :the four literacy resources model; läromedel textaktiviteter språkliga förmågor;

    Sammanfattning : Enligt nuvarande Läroplan ska eleverna ges möjlighet att utveckla språkliga förmågor och kompetenser för att möta upp vad samhället efterfrågar. Forskning visar att det möjliggörs när eleverna deltar i olika literacypraktiker. LÄS MER

  2. 2. Literacy i policydokument

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Michaela Anderek; [2019]
    Nyckelord :critical literacy;

    Sammanfattning : SammandragVi lever i en värld där texter och annan information finns runt oss hela tiden. Många är överens om att det därför krävs en annan skola än tidigare. Dock visar forskning att undervisning ofta ser likadan ut som den gjort tidigare. LÄS MER

  3. 3. De lär sig inte bara läsa, med läsläxa lär de sig också vad läsning är

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annelie Oskarsson; Amanda Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Den magiska kulan; Förstagluttarna; Innehållsfrågan; Läsförmåga; Läsläxa; Läxor; Skriftspråkliga aktiviteter; Sociokulturellt literacyperspektiv; Stjärnsvenska;

    Sammanfattning : Uppdraget som lärare innebär bland annat ett åliggande att skapa en undervisning som ger elever förutsättningar att utveckla läsförmågan. Med denna studie åskådliggör vi vilka möjligheter eleverna fås till detta genom läsläxan. LÄS MER

  4. 4. Förutsättningar för IKT i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Jansson; Tina Moritz; [2016]
    Nyckelord :digital literacy; IKT; multimodalitet; rekontextualisering;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka hur IKT används i skolan och undervisningen, speciellt i svenskämnet, och utifrån vilka förutsättningar detta sker. Det är tre frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Läsförståelse i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mergime Bobi; Erika Bylander; [2015]
    Nyckelord :Literacy; Läsförståelse; Läsförståelsestrategier; Läsförståelseutveckling; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Med utgångspunkt i de nedåtgående resultaten kring läsförståelse, som mätningarna PISA (2009) och PIRLS (2006) visat, är syftet med denna studie att förstå hur läsförståelsearbetet i årskurs 4-6 ser ut.Litteraturgenomgång: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där lärande sker i sociala sammanhang. LÄS MER