Sökning: "Spel beroende"

Visar resultat 1 - 5 av 203 uppsatser innehållade orden Spel beroende.

  1. 1. Spel - en fet bonus för samhället? : Legitimering av spelande i Svenska Spels reklamserie ”Världens svenskaste spelbolag”

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Josefine Karlsson; Sebastian Sääker; [2023]
    Nyckelord :Advertising; Legitimation strategies; Gambling; and Gambling addiction; Reklam; Legitimeringsstrategier; Spelande och Spelberoende;

    Sammanfattning : Today, many people in Sweden suffer from gambling addiction, and gambling advertising is one of the contributing factors to people becoming addicted. The purpose of the study is to critically analyze how gambling advertising legitimizes gambling, in this case, Svenska Spel's commercials. LÄS MER

  2. 2. Third-party risks in industrial control systems: : A case study in the wind power sector

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Abdullahi Ahmed; [2023]
    Nyckelord :Supply chain security; Wind power; Risk management; Third-party risk management; SCADA-system; Säkerhetshantering för försörjningskedjan; Vindkraft; Riskhantering; Tredjeparts riskhantering; SCADA-system;

    Sammanfattning : This report investigates third-party risk for SCADA systems, using Swedish wind power as an empirical case study. Supervisory, Control, and Data Acquisition (SCADA) systems are used in the wind power industry to monitor and control the operational process. The paper also proposed potential strategies for reducing third-party risks and exposures. LÄS MER

  3. 3. LEVEL DESIGNS FÖRMÅGA ATT FÖRMEDLA STÄMNING : Storlek och upplevd stämning i Bloodborne

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Corinne Ahlsén; Casper Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Level design; storlek; stämning; Bloodborne; spel;

    Sammanfattning : Om storleken på utrymmen i spels levlar påverkar stämningen har diskuterats av leveldesignförfattare, bland andra Totten (2019) som nämner i sin bok, An Architectural Approach to Level Design, att olika storlekar på utrymmen i spel främjar olika känslor. Denna bakgrund för studien har sedan applicerats på den data som samlats in för att svara på problemformuleringen Hur påverkas upplevd stämning av områdets storlek i Bloodbornes Forbidden Woods och Upper Cathedral Ward? Datan består av storleksmätningar av utrymmen i två av spelets områden samt kommentarer från internet. LÄS MER

  4. 4. Spelarkaraktärsdöden och dess påverkan inom ludonarratologi : Hur spelmekaniken och spelnarrativet påverkar spelarkaraktärsdöden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Kim Rietz; [2023]
    Nyckelord :spelarkaraktärsdöd; spel; ludonarrativ; spelmekanik; spelnarrativ; straff; misslyckande; immersive;

    Sammanfattning : Spelarkaraktärsdöd har många olika karaktäriseringar inom spelmekanik och spelnarrativ som påverkar olika element av spelupplevelsen. På spelmekanikens sida av det hela hanterar straff och misslyckande stora delar kring hur spelarkaraktärsdöd blir presenterat. LÄS MER

  5. 5. Optimization Areas of the Minimax Algorithm : A study on a look-ahead AI as applied to the Fox game

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ludwig Franklin; Hugo Malmberg; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Artificial intelligence has become more prevalent during the last few years, revolutionizing the field of computer game-playing. By incorporating artificial intelligence as a computerized opponent, games can become more engaging and challenging for human players. LÄS MER