Sökning: "Språkinlärning"
Visar resultat 26 - 30 av 543 uppsatser innehållade ordet Språkinlärning.
26. Mispronunciation Detection with SpeechBlender Data Augmentation Pipeline
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The rise of multilingualism has fueled the demand for computer-assisted pronunciation training (CAPT) systems for language learning, CAPT systems make use of speech technology advancements and offer features such as learner assessment and curriculum management. Mispronunciation detection (MD) is a crucial aspect of CAPT, aimed at identifying and correcting mispronunciations in second language learners’ speech. LÄS MER
27. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i relation till barns språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Att digitaliseringen är integrerad i vårt samhälle och den nya reviderade förskolans läroplan (lpfö 18) är idag ett faktum. Digitala verktyg används idag inom förskoleverksamhetens olika områden, men fördjupningsstudier om hur förskollärare använder digitala verktyg i relation till barns språkutveckling saknas. LÄS MER
28. SFI-elevers läsvanor och biblioteksanvändning
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : The purpose of this master’s thesis is to give knowledge about the reading habits and library usage of Swedish for Immigrants students. The research questions focus on the students’ reading habits, their motives and obstacles when it comes to reading and the role of the public library regarding the students’ reading. LÄS MER
29. Hur högläsning i klassrummet kan gynna språkinlärning och språkutveckling hos eleverna i åldrarna 6–10 år : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : This study aimed to analyze scientific articles on reading aloud to see what the research says about the success factors in the classroom that affect ages six to ten years. To investigate the articles for the area of investigation, Eriksson-Barajas et al. (2013) were used as the starting point for the method. LÄS MER
30. Written Corrective Feedback for Grammatical Accuracy : The Role of Writing and Feedback in Language Learning – A Qualitative Study of Four Teachers’ Beliefs
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudierSammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie har fyra gymnasielärare delat med sig av sina uppfattningar om användningen av skrivande och skriftlig korrigerande feedback som ett sätt att utveckla elevers grammatiska korrekthet. Studien visar att deltagarna anser att det är viktigt att integrera grammatikundervisningen med skrivande då det bland annat möjliggör individualisering. LÄS MER