Sökning: "Stödstrukturer"

Visar resultat 41 - 45 av 136 uppsatser innehållade ordet Stödstrukturer.

  1. 41. Att samtala om text : En litteraturstudie om textsamtal och läsförståelse i grundskolans F-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Stina Jardenius; Vilma Laakkonen; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien sammanställer forskningsresultat kring textsamtal i läsförståelseundervisning och fokuserar på grundskolans F-3. Genom textsamtal samspelar elever med varandra och därför kan en gemensam förståelse skapas för texten. LÄS MER

  2. 42. Elever i språklig sårbarhet och en tillgängliggörande engelskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Frida Mattsson; Frida Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :anpassningar; engelskundervisning; explicit inlärning; implicit inlärning; språklig sårbarhet; stödstrukturer; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Barn i språkliga svårigheter kan ha svårt att lära sig ett främmande språk, i synnerhet engelska med sin djupa ortografi. De kan stöta på dessa hinder utifrån svårigheter på sitt modersmål. Samtidigt är problemet att det finns för lite tid för inlärning, tiden för engelskundervisning är begränsad i skolan. LÄS MER

  3. 43. Ett didaktiskt universalverktyg? : En litteraturstudie om begreppskartan som stödstruktur för kritiskt tänkande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Statsvetenskap; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Lucas Edfalk; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I ämnet samhällskunskap ska elever få möjlighet att utveckla ett kritiskt förhållningssätt. Att tänka kritiskt är en av de högkognitiva färdigheter som ingår i det som kallas för ”2000-talets färdigheter”. LÄS MER

  4. 44. Ordförståelse och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Olsson; [2022]
    Nyckelord :mathematics tasks; reading and word comprehension; begrepp; kontext; läsförståelse; matematiskt språk; ordförståelse;

    Sammanfattning : Problemområdet jag fokuserat på i detta examensarbete är elevernas bristande läs och ordförståelse inom matematiken. Denna problematik kan ses i den dagliga undervisningen i klassrummen och elevernas svårigheter med läs, begrepp oc hordförståelse inom matematiken kan försvåra elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  5. 45. Motivationsfrämjande stöd för utveckling av läsande : En litteraturstudie om läsmotivation och dess stödstrukturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Fredrik Frendin; Philip Lindau; [2022]
    Nyckelord :Läsande; motivation; läsmotivation; läsutveckling; digitala verktyg; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : .... LÄS MER