Sökning: "Sustainability in practice"
Visar resultat 1 - 5 av 868 uppsatser innehållade orden Sustainability in practice.
1. Movement towards socioecological change: The case of Ecosomatics
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSammanfattning : Several scholars both within and outside the field of human ecology argue that the perceptual human-nature divide contributes profoundly to patterns of unsustainability and weak sustainability visible in the world today. Deliberately engaging in conscious bodily-felt contact with the natural environment is suggested to uncover appropriate, embodied angles to approaching ecology and the environmental crisis. LÄS MER
2. En god djurvälfärd? : en litteraturstudie om vad som kan göras för att minska mjölkkors rädsla i samband med lastning och transport
Kandidat-uppsats, SLU/Institutionen för tillämpad husdjursvetenskap och välfärdSammanfattning : Rädda och stressade djur är inte välmående djur. Rädda mjölkkor kan reagera oförutsägbart och hastigt vilket gör att de kan vara farliga att hantera. Rädsla och stress hos mjölkkor kan orsaka fysiska skador, materiella skador och ekonomiska förluster. LÄS MER
3. Ombyggnation och klimatpåverkan : En kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : Inom den svenska bygg- och fastighetsbranschen har frågan om klimatpåverkan och hållbarhet blivit alltmer central. Branschens påverkan på miljön, särskilt i form av koldioxidutsläpp, är väl dokumenterad och utgör en betydande del av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. LÄS MER
4. Dubbel väsentlighetsanalys i praktiken : En kvalitativ studie om kritiska steg i analysprocessen
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Ekonomisk tillväxt kan ge upphov till bland annat klimatförändringar och sociala ojämlikheter, och innebär ett hot mot EU:s och världens fortsatta överlevnad. EU har därav framfört en tydlig strategi för hållbar utveckling i sin så kallade gröna giv, som syftar till att bana väg för en grön omställning i EU och vars slutmål är klimatneutralitet senast år 2050. LÄS MER
5. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen
Magister-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER