Sökning: "Sustainable Development Goals and Education"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden Sustainable Development Goals and Education.

  1. 1. How commercialization rate impacts the profits of dairy farms in Kenya

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Jens Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Smallholder farmer; Milk production; Economic development; Agricultural productivity; Poverty reduction; Livestock management;

    Sammanfattning : This study investigates the relationship between farm profitability and commercialization rates among smallholder farmers in Kenya. Through an analysis of data from 453 farms, the research examines several factors, including milk production, household size, education level, and livestock ownership, that can affect commercialization rate and dairy profit. LÄS MER

  2. 2. Biologiundervisning i förskolan, vad är det? : En intervjustudie om biologiundervisningens karaktär i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lovisa Persson; Emmie Uhlén; [2024]
    Nyckelord :Biology; Didactic questions; Education; Preschool; Preschool Teachers; Biologi; Didaktiska frågor; Förskola; Förskollärare; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa biologiundervisningens karaktär i förskolans undervisningsverksamhet utifrån förskollärararnas uppfattningar. Detta görs genom frågeställningarna; Vilket innehåll behandlas inom biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilka undervisningsstrategier används i biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Vilket syfte får biologiundervisningen i förskolan, utifrån förskollärarnas uppfattningar? Studien tar sin utgångspunkt i att belysa biologi som ämnesområde då det inte framställs explicit i förskolans Läroplan Lpfö 18, trots att innehållet behandlar biologi. LÄS MER

  3. 3. ”Det går ju inte att undervisa om fucking hållbarhet när grundprincipen som att sopsortera inte finns!” : Agenda 2030 i Hem- och konsumentkunskapsundervisningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Camilla Berneklint; [2024]
    Nyckelord :Home Economics; Education for Sustainable Development; Agenda 2030; Sustainable Development Goals and Education; Hem- och konsumentkunskap; lärande för hållbar utveckling; Agenda 2030; globala målen samt undervisning;

    Sammanfattning : Hållbar utveckling är ett område som skall ingå i grundskolans samtliga ämnen. De globalamålen i Agenda 2030 visar dock en komplexitet som kan vara svår att integrera i alla ämnen.Denna studie fokuserar på hem- och konsumentkunskapsundervisning i grundskolan. LÄS MER

  4. 4. Connecting with and Supporting Grassroots Innovators - A Comparative Case Study

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Björn Jakobsson; [2023-07-20]
    Nyckelord :Grassroot innovation; innovation hubs; incubation; acceleration; supporting innovators; developing innovation systems;

    Sammanfattning : This paper examined how innovation hubs are identifying and connecting with grassroots innovators, and how they can support grassroots innovators. Grassroots innovators are typically entrepreneurs from poor communities. LÄS MER

  5. 5. Supporting education or deepening inequity? An Analysis of Voluntary Donations in State Schools: The Case of Reading

    Master-uppsats, Lunds universitet/Graduate School

    Författare :Rebecca Swallow; [2023]
    Nyckelord :England; School System; Education; SDG; Sustainable Development Goals; Bourdieu; voluntary donations; Development Studies; Development; post-colonial; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis will explore the social norms around the practice of voluntary donations. It will also discuss more generally what this system of school funding means in terms of equality. All of which will be done using a socio-legal conception of norms and theories of capital. LÄS MER