Sökning: "Svenskämnet inom gymnasiet och grundskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Svenskämnet inom gymnasiet och grundskolan.

  1. 1. Hur arbetar speciallärare/matematiklärare med att utveckla den matematiska problemlösningsförmågan hos elever med ADHD?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Hall; Lena Alenskog; [2023]
    Nyckelord :gymnasiet; samtycke; sexualitet; sexualundervisning; relationer; svenskämnet;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolan förväntas erbjuda alla elever en utbildning av hög kvalitet i en tillåtande lärmiljö där alla elever är inkluderande. Skolans uppdrag är att främja elevers lärande för att förbereda dem att leva och verka i ett modernt samhälle men den svenska skolans undervisning är inte likvärdig för elever som har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. LÄS MER

  2. 2. Elevernas inflytande över hur mobiltelefonen används i skrivprocessen inom svenskundervisningen : Empirisk studie med elevers åsikter och erfarenheter kring användningen och inflytandet av mobiltelefon i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Victoria Wallberg; [2020]
    Nyckelord :Skriva; svenska; digitalt skrivande; skrivprocessen; mobiltelefon;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att ta reda på vad högstadieeleverna anser om användningen av smarta mobiltelefoner i skolan och mer specifikt inom svenskämnet samt vilka råd de vill ge lärare gällande mobiltelefonanvändningen inom svenskämnet och vilket inflytande de önskar inom svenskämnet. I digitaliseringsdebatten är pedagogers och hjärn-forskares röster höga emedan eleverna lyser med sin frånvaro. LÄS MER

  3. 3. Grammatik och språkriktighet i svenskämnet på gymnasiet : Intervjustudier av fyra lärares arbete  

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

    Författare :Therese Waldau; [2011]
    Nyckelord :Svenskämnet; grammatikundervisning; språkriktighet; svenska i skolan; intervjuer med lärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de åsikter som finns hos dagens lärare vad gäller grammatik och språkriktighet inom svensk-ämnet på de svenska gymnasieskolorna. Inför detta kvalitativa arbete intervjuades fyra gymnasielärare från två olika skolor, där de fick svara fritt på ett antal frågor. LÄS MER

  4. 4. ”Det är ju utvecklande och jätteviktigt” - Kritiskt tänkande i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Fredrik Björkman; Andreas Wiklund; [2008]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; Svenskämnet inom gymnasiet och grundskolan; Ifrågasättande; Analytiskt tänkande; Informationstolkning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka svensklärares föreställningar omutbildningens roll för elevers kritiska tänkande och dess utvecklande. Vårt empiriska material har vi samlat in genom att intervjua tre lärare verksamma inom grundskolans tidigare år och tre lärare verksamma inom gymnasiet. LÄS MER