Sökning: "Teaterdidaktik"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Teaterdidaktik.

  1. 1. ”Vi fick göra en PowerPoint istället” : Gymnasieelevers berättelser om distansundervisning i teater under Coronapandemin 2020/2021

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Charlotte Flensburg; [2022]
    Nyckelord :Teaterdidaktik; Digital gestaltning; Distansundervisning; Estetiska programmet; Teaterundervisning; Coronapandemin; Digitalisering i skolan;

    Sammanfattning : During the Corona Pandemic 2020/2021, upper secondary education in Sweden is periodically conducted at a distance. This narrative study aims to create knowledge about how this affects the teaching of the aesthetic program’s theater education from a student perspective; through the students' stories from distance education, we can get information about how the students experience effects on drive, interaction and learning in Theater. LÄS MER

  2. 2. Att förmedla en helhet : Samspel och inlevelse inom kulturskolans teaterundervisning – en didaktisk studie

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Swedish kulturskola; Community Schools of Music and Arts; theater education; drama; theaterdidactics; interplay; empathy; dramapedagogue; theaterpedagogue; Kulturskolan; teaterundervisning; drama; teaterdidaktik; inlevelse; samspel; dramapedagog; teaterpedagog;

    Sammanfattning : Studien syftar till att förstå och synliggöra en del av det didaktiska arbetet i teaterundervisningen inom kulturskolan genom drama- och teaterpedagogers uppfattningar av begreppen samspel och inlevelse och hur de relaterar till den pedagogiska praktiken. Didaktisk forskning för teaterämnet inom denna kontext är näst intill obefintlig. LÄS MER

  3. 3. Ni flickor får hålla tillgodo med det som finns - en litteraturstudie som behandlar genus och kön i teaterundervisning

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Nordkvist; Ebba Sundin; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie undersöker hur aktuell forskning och referentgranskat materialdiskuterar genus och kön i teaterundervisning och hur dessa begrepp kan förstås i enlärandekontext. Hur kan lärare arbeta med genus och kön i teaterundervisning? Vilka teorierom genus och kön finns representerade i aktuell forskning samt referentgranskat material somundersöker teaterdidaktik? Gymnasieskolan har ett krav från både skollag och läroplan attbedriva en jämställd undervisning, men hur implementeras det i teaterklassrummet?Studien presenterar forskning och referentgranskat material från bland annat utbildning,sociologi samt kulturvetenskap med representation från Sverige, Australien, England ochUSA. LÄS MER

  4. 4. Design reflektion. Teaterlärarens iscensättande av Gymnasiskolan 2011

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2014]
    Nyckelord :design; reflektion; teaterteori; teaterdidaktik; G;

    Sammanfattning : AbstractMed Gymnasieskolan 011 har nya, mer teoritunga kursplaner skapats. Samtidigt harlärandemålen i designaspekterna – scenografi, mask, kostym, ljud och ljus – blivit tydligare.Den här uppsatsen handlar om hur teaterlärare hanterar dessa två faktorer i den praktiskaundervisningen. LÄS MER