Sökning: "Tematisk innehållsanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 531 uppsatser innehållade orden Tematisk innehållsanalys.

  1. 21. Rapportering om Qatarkrisen : En komparativ studie av nyhetsreportage på Al-Jazeera och Al-Arabiya

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologi

    Författare :Shahad Mazin Abdulazeez Abdulazeez; [2023]
    Nyckelord :Qatar; krisen; Al-Jazeera; Al-Arabiya; innehållsanalys; temaanalys;

    Sammanfattning : I mitten av 2017 uppstod en diplomatisk kris mellan Qatar och fyra grannländer, nämligen Saudiarabien, Förenade Arabemiraten, Bahrain och Egypten. Som följd av krisen avbröt dessa länder sina diplomatiska förbindelser med Qatar. LÄS MER

  2. 22. Användarnas upplevelse om kommunikationsplattform WhatsApp : En tematisk innehållsanalys av användarnas recensioner av WhatsApp på capterra.com

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Christina Uckardas; [2023]
    Nyckelord :WhatsApp;

    Sammanfattning : Digitaliserings framväxt har lett till att användning av digitala medier har vuxit markant och inte minst användning av digitala kommunikationsplattformar. Samtidigt växer utbudet och tillgänglighet av applikationer snabbt. WhatsApp är en applikation för snabbmeddelanden tillgänglig på både Android och iPhone. LÄS MER

  3. 23. Att bidra till elevers kommunikationsutveckling : En intervjustudie med pedagoger verksamma inom grundsärskolans ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Veronica Lindfors Boij; Sandra Halling; [2023]
    Nyckelord :Communication development; intellectual disability; special school; augmentative and alternative communication AAC ; interview study; Kommunikationsutveckling; Intellektuell funktionsnedsättning IF ; grundsärskola; Alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att bidra med kunskap om några pedagogers erfarenheter av att stötta kommunikativ utveckling hos elever som läser ämnesområden inom grundsärskolan. De frågeställningar som legat till grund för studien är: Vad betraktar pedagogerna som möjligheter respektive hinder för elevernas kommunikationsutveckling? Hur beskrivs elevernas roll i processen med kommunikationsutveckling? Hur kan pedagogers erfarenheter förstås utifrån specialpedagogiska perspektiv? Digitala semistrukturerade intervjuer genomfördes med åtta pedagoger verksamma i grundsärskolan. LÄS MER

  4. 24. Musik – ett av de hundra språken? : Om musikundervisning i Reggio Emiliainspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Andersson; Agnes Edlund; [2023]
    Nyckelord :Musik; transdisciplinärt; Reggio Emilia; estetiska uttryckssätt; didaktiska val; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Musik anses vara ett av de hundra språk som ett barn har möjlighet att uttrycka sig på inom Reggio Emiliafilosofin. Forskning visar att musiken har betydelse för inlärning men att förskollärare känner sig begränsade i sin kunskap när det gäller att planera för och använda sig av musik i undervisningen. LÄS MER

  5. 25. ESTETISKA UTTRYCKSFORMER : Förskollärares erfarenheter av undervisning med estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annelie Andersson; Jeanette Dernebo; [2023]
    Nyckelord :Lärandeformer; Lpfö-18; Lärprocesser; Förskollärares undervisning.;

    Sammanfattning : Att använda sig av estetiska uttrycksformer i förskolan gynnar en kunskapsutveckling där barn får möjlighet att knyta samman känslor, upplevelser, erfarenheter och kunskaper. Det framstår att det finns en samstämmighet i det som beskrivs i styrdokumenten, och det som erbjuds när det gäller estetiska uttrycksformer i förskolan. LÄS MER