Sökning: "Trageton-metoden"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Trageton-metoden.

  1. 1. Vilka teorier och metoder används i undervisningen idag för att väcka lust till att läsa och skriva?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Catia Larsson; [2011]
    Nyckelord :Undervisningsteorier; metoder; helord och avkodnin;

    Sammanfattning : Syfte och huvudfrågorSyftet med studien är att fördjupa mina kunskaper som blivande pedagog i svenska om vilkaarbetssätt som används för att utveckla läsningen i dagens skola. Studien syftar till attfördjupa kunskapen om olika teorier och respektive metoder som används i undervisningen iskolorna dagsläget. LÄS MER

  2. 2. Uppfattningar om Trageton- metoden. En fallstudie om en läs och skrivinlärningsmetod med datorn som verktyg. Kursansvarig institution: IPD

    C-uppsats,

    Författare :Pernilla Johansson; Shahla Hajipour; [2010]
    Nyckelord :Trageton- metoden; uppfattningar; komplement; ”skr;

    Sammanfattning :  Vilka uppfattningar har lärarna av arbetet med Trageton metoden?TeoriI litteraturgenomgången presenterar vi en liten del av vad våra styrdokument säger kopplat tillvår studie. Vi presenterar även de olika lärandeteorierna som förekommer i pedagogiskasammanhang. LÄS MER

  3. 3. Att välja - eller inte välja - Trageton-metoden : En undersökning om valet av Tragetons metod för läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lotta Fröjdfeldt; [2009]
    Nyckelord :Trageton; ”Att skriva sig till läsning”; datorassisterad läs- och skrivinlärningsmetod; metodval; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att studera varför två olika skolor har valt att arbeta med Tragetons metod ”Att skriva sig till läsning”, samt varför man inte valt Tragetons metod på en annan skola. Andra frågeställningar inom området har varit: Hur arbetar man med metoden?Vad anser skolorna att datorerna, och samarbetet vid dem, kan ge eleverna? För att studera detta har jag intervjuat fem lärare/förskollärare på de aktuella skolorna, men också en rektor och en speciallärare som påverkat valet av läs- och skrivinlärningsmetod. LÄS MER

  4. 4. Fröken, får vi spöka snart? - att skapa texter på ett lustfyllt sätt i Tragetonsarbetet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Emma Larsson; Annelie Holm; [2009]
    Nyckelord :Trageton-metoden; datorer; lärandeteorier; läsa;

    Sammanfattning : Syfte: Det primära syftet med att skriva ett examensarbete är att fördjupa den egna kunskapen i lärarprofessionen. Därför är vårt övergripande syfte med denna uppsats är att utveckla en djupare förståelse kring hur en pedagog arbetar kring skapandet av text på ett lustfyllt sätt i läs- och skrivmetoden Att skriva sig till läsning. LÄS MER

  5. 5. Trageton i praktiken: en metod för läs- och skrivinlärning med datorn som redskap

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Johannesson; Silvana Nyqvist; ; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi har båda läst svenska för tidigare åldrar och kände att vi ville fördjupa oss mer i läs- ochskrivinlärning. Att hjälpa eleverna till goda läs- och skrivkunskaper kommer att bli en av de viktigasteutmaningarna för oss som nyutexaminerade pedagoger. LÄS MER