Sökning: "abstrakta ämnen"
Visar resultat 31 - 35 av 38 uppsatser innehållade orden abstrakta ämnen.
31. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie
C-uppsats,Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER
32. En kreativ matematikundervisnings möjligheter En studie om tre lärares syn på matematikinlärning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteSyftet med undersökningen var att ta del av olika undervisningsformer av kreativ art i matematik för att belysahur undervisningsformerna kan ta sig uttryck, dess möjligheter och eventuella hinder. Hur motiveras behovet av alternativa kreativa arbetsmetoder i matematik? Vad är karaktäristiskt för dessa metoder? Vilka möjligheter och hinder ser de lärare som valt att tillämpa dem i sitt arbete?MetodVi har använt oss av en kvalitativ undersökningsmetod där tre lärare har intervjuats. LÄS MER
33. Ämnesintegrering inom ämnet matematik
Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i StockholmSammanfattning : I Lpo 94 poängteras att lusten att lära ska väckas genom lek och skapande. Det abstrakta ämnet matematik ska göras konkret i den undervisning som bedrivs i skolorna. Historiskt sett har detta varit en ståndpunkt för matematikundervisningen sedan länge. Genom att in-tegrera matematik i praktiska ämnen sker lärandet genom tillämpning. LÄS MER
34. Elevers lärande
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att få kunskap om elevers lärande i klassrummet. Utifrån syftet har forskningsfrågan "Hur ser elever på sitt lärande avseende undervisningen i klassrummet?" formulerats. Avseende denna fråga har jag intervjuat sex gymnasieelever. LÄS MER
35. Betyg och bedömning i musik och slöjd.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Syfte och huvudfråga Syftet med uppsatsen är att belysa hur lärare i praktiska ämnen som musik och slöjd ställer sig till det målrelaterade betygsystemet när det gäller bedömning av elevers prestationsutveckling. Därtill undersöks hur dessa lärare ställer sig till förändringen av betygsystemet som eventuellt kommer att träda i kraft, och hur det i så fall skulle påverka deras undervisning och betygsättning. LÄS MER