Sökning: "abstrakta ämnen"
Visar resultat 26 - 30 av 38 uppsatser innehållade orden abstrakta ämnen.
26. Estetiska lärprocesser : en studie om lärarnas attityder till estetik iundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka lärarnas attityder till estetik i undervisningen i förskola och skola. Utifrån vår grundläggande teori, har tio intervjuer genomförts med lärare i förskola och grundskola. LÄS MER
27. Att våga vara otraditionell - En studie av sex pedagogers upplevelse av utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Utgångspunkten för studien är att elever inte får fullständiga betyg i skolämnena. Det är en svårighet för många att uppnå kunskapskraven och därmed skapas en problematik för hur pedagogerna ska undervisa för att eleverna ska uppnå dessa mål. Den metod som används inom utomhuspedagogiken kan möjligen vara en lösning på detta. LÄS MER
28. Matematikens konst - att greppa abstrakt matematik genom bilden, och öppna dörren för kreativitet
C-uppsats,Sammanfattning : Vi har studerat tillämpning av estetiska läroprocesser genom en diskussion kring ämnesintegration av matematikoch bild, med fokus på årskurs 1-3. Vi har även velat belysa hur en integration av dessa två ämnen kan påverkabildämnets status och dess tillgänglighet för eleverna. LÄS MER
29. En fördjupad syn på kinestetiskt lärande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta är ett utvecklingsarbete vars syfte vill förbättra det kinestetiska lärandet i samband med undervisning av abstrakta ämnen. För detta ändamål behövs en djupare förståelse av det kinestetiska lärandet i en undervisningssituation och dess samband med abstrakt tänkande. LÄS MER
30. Varför skall man ha slöjd? – några lärares syn på slöjdens betydelse för elevers lärande
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt arbete är att undersöka några pedagogers syn på slöjden som ett formellt bildningsverktyg samtderas syn på en samverkan mellan slöjd och matematik. Alla skapande ämnen får i dag allt mindre resurser ochmånga gånger anses de som onödiga/onyttiga av såväl elever, föräldrar och övrig skolpersonal. LÄS MER