Sökning: "allsidig rörelseförmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden allsidig rörelseförmåga.

  1. 1. Utomhuspedagogik - Att lära i och om sin närmiljö - En kvalitativ studie om hur lärare använder sig av läroplanens riktlinjer för att främja utevistelse i fritidshemmets verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Angelica Nielsen; Fredrik Mohlén; [2022-03-16]
    Nyckelord :Fritidshem; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; utevistelse; närmiljöer; styrdokument; situerat lärande; erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Vi har liknande erfarenheter från att ha jobbat och besökt flera fritidshem på olika platser med skiljaktiga miljöer. Vår erfarenhet av utevistelse i fritidshemmets verksamhet är att utevistelsen oftast kopplas till elevers rörelsebehov och fria lek. LÄS MER

  2. 2. Rörelseförmåga och dess inverkan på utanförskap och innanförskap i dagens skolor : En kvalitativ studie gjord på en låg- och mellanstadieskola

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Love Lånström; Joakim Ytterberg; [2022]
    Nyckelord :Motorik; allsidig rörelseförmåga; utanförskap; innanförskap; social kompetens;

    Sammanfattning : Aim The study aims to investigate how physical literacy is linked to social exclusion or inclusion. More specifically, the aim is to examine the importance of pupils' physical literacy in primary and middle school during physical education, recess and after school activities. LÄS MER

  3. 3. "Jag bedömer vad jag ser" : En kvalitativ studie om idrottslärares syn på bedömning och lärande i förhållande till elevers klädval

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Caroline Ahlqvist; Elin Jacobsson; [2022]
    Nyckelord :Betygsättning; hygien; bedömning; rörelseförmåga; roller; sociokulturellt perspektiv; identitet; idrott och hälsa; allsidig rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka idrottslärares upplevda förmåga att bedöma elevers allsidiga rörelseförmåga i förhållande till deras klädval. Frågeställningarna var enligt följande: Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka deltagandet på lektionerna?; Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka lärandet? samt Hur uppfattar idrottslärare att elevers kläder kan påverka bedömningen av allsidig rörelseförmåga?    Metod  Metoden som användes var en kvalitativ undersökningsmetod genom semistrukturerade intervjuer med fem verksamma högstadielärare spridda i Stockholmsområdet. LÄS MER

  4. 4. Allsidig rörelseförmåga - En studie om pedagogers förhållningssätt till barns rörelse i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Bengtsson; Sofie Nirvald; [2019]
    Nyckelord :Allsidig rörelseförmåga; Förskola; Mobilitet; Pedagogers förhållningssätt; Plats;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka pedagogers förhållningssätt på allsidig rörelseförmåga utifrån begreppen fysisk-, social- och självständig mobilitet i förhållande till förskolan som plats. Den teoretiska utgångspunkten för studien är barndomssociologin där problematiseringen behandlas utifrån begreppen plats, fysisk-, social- och självständig mobilitet. LÄS MER

  5. 5. Kunskaper i rörelse : lärare i idrott och hälsa resonerar kring allsidig rörelseförmåga

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Euline Sjöqvist Ished; [2019]
    Nyckelord :Allsidig rörelseförmåga; FMS; idrott och hälsa; physical literacy; rörelseförmåga;

    Sammanfattning : Ett syfte med skolämnet idrott och hälsa är att eleverna ska utveckla allsidiga rörelseförmågor. Vad rörelseförmåga innebär är dock otydligt vilket gör att det även är oklart vilka kunskaper eleverna ska utveckla i ämnet. LÄS MER