Sökning: "andraspråk läs"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade orden andraspråk läs.

  1. 1. Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever på högstadiet : En kvalitativ studie av fem SVA-lärares arbetssätt och hur de bemöter elevers modersmål i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Angelica Jenssen; Besjana Maxhuni; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; lärare; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur svenska som andraspråkslärare arbetar med läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga elever i undervisningen. Dessutom handlar det om svenska som andraspråkslärares inställning till flerspråkiga elevers modersmål i klassrummet. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om bedömningsstöd i anpassad grundskola - validiteten i bedömningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erika Svärd; Anna Kadar; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; bedömningsstöd; validitet; anpassad grundskola; intellektuell funktionsnedsättning IF ; komplexitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få kunskap om hur lärare som prövat ut bedömningsstöden uppfattar på vilket sätt dessa speglar elevers kunskaper och färdigheter kopplat till läroplanen och hur lärarna ser på konsekvenserna av dessa för beslut som rör eleverna ur ett bedömningsperspektiv.  I vår studie tar vi avstamp i forskning om bedömning och lutar oss mot Ericksson (2014) som menar att det är viktigt att belysa vikten av att all bedömning ska vara präglad av tydlighet, giltighet, tillförlitlighet och respekt. LÄS MER

  3. 3. Identifikation av och insatser vid läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever i tidigt skede : En studie utifrån speciallärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Emma Eriksson; Sara Badri; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; läs- och skrivsvårigheter; svenska som andraspråk; specialpedagogiska perspektiv; intervjuer; speciallärare.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. "Man får lägga ett pussel" : En intervjustudie om lärares tankar kring identifieringen av läs- och skrivsvårigheter hos andraspråkselever under de första skolåren

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Ronja Ekström; [2022]
    Nyckelord :Dyslexi; andraspråksutveckling; läs- och skrivsvårigheter; andraspråkselever;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärare på lågstadiet hanterar dyslexi hosflerspråkiga elever och hur de går till väga för att skilja dyslexi från typiska drag iandraspråksutvecklingen. Undersökningen har genomförts med kvalitativa semistruktureradeintervjuer för att få syn på lärarnas tankar och idéer, och den tar avstamp i teorier om litteracitet på ettandraspråk, lärarkognition och läsinlärning. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av tillförlitligt kartläggningsmaterial : En studie om hur ett kartläggningsmaterial kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk årskurs 3

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Kristina Lundgren; [2022]
    Nyckelord :The Simple View of Reading; LegiLexi; Nationella proven i svenska; kartläggningsmaterial; systematiskt arbete;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka om kartläggningsmaterialet LegiLexi kan predicera resultaten på nationella proven i svenska och svenska som andraspråk för elever i årskurs 3. I studien har sekundärdata för en elevgrupp på drygt 50 elever som genomfört kartläggningsmaterialet LegiLexi följts under treårstid. LÄS MER