Sökning: "annelie umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade orden annelie umeå.

  1. 1. Socialsekreterares och behandlingssekreterares uppfattning gällande om ungdomars behov kan tillgodoses på SiS-hem : En kvalitativ fallstudie med fokus på BBIC som metod.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Andréa Vikman; Annelie Hansson; [2024]
    Nyckelord :Socialt arbete; socialsekreterare; behandlingssekreterare; evidensbaserad praktik; dodobird-effekten; SiS-hem; barns behov i centrum BBIC ;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka om socialsekreterare och behandlingssekreterare upplever att ungdomar som placeras på Statens institutionsstyrelse [SiS] kan få sina behov tillgodosedda enligt den evidensbaserade metoden BBIC. Studien berör även vad socialsekreterare och behandlingssekreterare har för upplevelse om användningen att arbeta utifrån standardiserade utredningsmetoder och praktiksbaserade kunskaper. LÄS MER

  2. 2. ESTETISKA UTTRYCKSFORMER : Förskollärares erfarenheter av undervisning med estetiska uttrycksformer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annelie Andersson; Jeanette Dernebo; [2023]
    Nyckelord :Lärandeformer; Lpfö-18; Lärprocesser; Förskollärares undervisning.;

    Sammanfattning : Att använda sig av estetiska uttrycksformer i förskolan gynnar en kunskapsutveckling där barn får möjlighet att knyta samman känslor, upplevelser, erfarenheter och kunskaper. Det framstår att det finns en samstämmighet i det som beskrivs i styrdokumenten, och det som erbjuds när det gäller estetiska uttrycksformer i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Det ska ju ingå grundverksamheten : En kvalitativ studie om specialpedagogers arbete med särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Annelie Söderström; Evelina Andersson; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogik; likvärdighet; samverkan; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utbildningen i förskolan ska anpassas efter varje barns behov, och barn som är i behov av särskilt stöd har rätt till detta stöd enligt skollagen. Däremot visar forskning att arbetet med särskilt stöd brister på många förskolor. LÄS MER

  4. 4. Upplevelser och förutsättningar kring att skapa en inkluderande undervisningsmiljö för elever med födoämnesallergi : En kvalitativ intervjustudie med lärare i hem- och konsumentkunskap.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Annelie Nord; Camilla Ekström; [2022]
    Nyckelord :Födoämnesallergi; inkludering; fortbildning; upplevelser; tid;

    Sammanfattning : Födoämnesallergin i samhället ökar och det sker i en alarmerande hastighet. Samtidigt har mängden allvarliga reaktioner som sker till följd av födoämnesallergin fördubblats. En av anledningarna som framkommer är att maten inte alltid är säker. Vissa människor kan reagera på ämnen som finns i maten. LÄS MER

  5. 5. Psykologisk behandling av emetofobi : en litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Annelie Niklasson; [2020]
    Nyckelord :emetofobi; psykologisk behandling; psykoterapi; kbt.;

    Sammanfattning : Emetofobi klassas i DSM 5 som en specifik fobi som utmärks av en ihållande rädsla för att kräkas eller komma i kontakt med kräkning. Tillståndet är kroniskt, debuterar ofta i tonåren, orsakar betydande funktionsnedsättning och brukar betraktas som svårbehandlat. LÄS MER