Sökning: "deaf education"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden deaf education.
1. Universitetsutbildning med tolk : Döva studenters perspektiv på utbildning i samarbete med teckenspråkstolk
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutetSammanfattning : I takt med att döva personer i Sverige får ökad tillgång till alla områden i samhället börjar också antalet döva högskolestudenter på olika lärosäten runtom i landet att öka. Denna studie undersöker döva universitetsstudenters upplevelser av en utbildning i samarbete med teckenspråks- eller skrivtolk och har som mål att utöka kunskapen kring detta relativt outforskade område. LÄS MER
2. CHALLENGES AND COMPETENCE IN TEACHING IN INCLUSIVE CLASSROOMS IN RWANDA
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Aim: The study explores Rwandan teachers’ perspectives on competencies they have for teaching in inclusive classrooms, the support teachers need to develop their competencies, and the challenges they face in inclusive schools in Rwanda. Theory:Danielson’s Framework for Teaching builds the theoretical framework for this research. LÄS MER
3. Teckenanvändning hos döva nyanlända
L3-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråkSammanfattning : Detta projektarbete har utförts som en del inom projektet ”Mulder – Döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige” vars syfte är att undersöka vuxna döva nyanländas språkinlärning. Projektarbetet fokuserar på teckenanvändningen hos döva nyanlända i Sverige. LÄS MER
4. Interpretation of Swedish Sign Language using Convolutional Neural Networks and Transfer Learning
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The automatic interpretation of signs of a sign language involves image recognition. An appropriate approach for this task is to use Deep Learning, and in particular, Convolutional Neural Networks. This method typically needs large amounts of data to be able to perform well. LÄS MER
5. ENGLISH FOR ALL AND ENGLISH FOR ONE -An analysis of the English subject syllabus for deaf upper secondary school students
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : This study is focused on the deaf upper-secondary school students’ education in English. English is one of the core subjects in the Swedish school system and considered an important factor in students’ opportunities to participate in the global community. LÄS MER