Sökning: "variation in sign language"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden variation in sign language.

  1. 1. Teckenanvändning hos döva nyanlända

    L3-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråk

    Författare :Mindy Drapsa; [2021]
    Nyckelord :Second language learning; language acquisition; Swedish Sign Language STS ; type of signs; variation in sign language; Andraspråksinlärning; språkinlärning; svenskt teckenspråk; teckentyper; teckenvariation;

    Sammanfattning : Detta projektarbete har utförts som en del inom projektet ”Mulder – Döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige” vars syfte är att undersöka vuxna döva nyanländas språkinlärning. Projektarbetet fokuserar på teckenanvändningen hos döva nyanlända i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Alternativ kommunikation på förskolan : "fler kanaler att kommunicera"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lidman Ellinore; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and alternative Communication; Communication; AAC; Unaided systems; Aided system; Preschool; Preschool teachers; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk AKK; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Talet är något som många människor tar för givet, men för en del barn och vuxna är detta något som inte är lika självklart. Människor med språksvårigheter kan få hjälp och denna hjälp kan börja redan i förskolan. Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, är ett samlingsbegrepp av olika hjälpmedel som kompletterar talet. LÄS MER

  3. 3. "Det är skitbra med cochleaimplantat och hörapparater och allt vad det är men det är också skitbra med svenskt teckenspråk" : En kvalitativ studie om personalens uppfattningar kring inkluderingstrategier i svensk teckenspråkig miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Aida Cesko; Ena Bahtanovic; [2019]
    Nyckelord :Swedish sign language; environment; preschool; special school; including; strategies; cochlear implants; deaf; hearing impairment; social; visual; communication; specialpedagogik; barn i behov av stöd; livslångt lärande;

    Sammanfattning : The aim of this study is to qualitatively point out a variation of perceptions among the including strategies in swedish sign language environments. The environments involve both preschools and special schools, because preschools are the first step of a lifelong learning process that is coherent with schools. LÄS MER

  4. 4. Highly-Educated Immigrants in Sweden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Yazeed Al-Atassi; Ismail Alebiary; [2017]
    Nyckelord :Swedish job market; Syrian immigrants; highly-educated immigrants; employment of immigrants; Swedish Public Employment Service; Arbetsförmedlingen; Business and Economics;

    Sammanfattning : Purpose: The purpose of this thesis is to provide the reader with insights regarding what Syrian highly-educated immigrants (HEI) in Sweden think are the underlying prerequisites and actions needed to facilitate their entrance into the Swedish job market. Key Research Question: What are the key requirements needed to expedite the employment of HEI in the Swedish job market, and take up relevant jobs within the scope of their studies, as perceived by Syrian HEI? Methodology: Using a mixed-method to collect quantitative and qualitative data from Syrian HEI by using: 1) a survey and 2) a series of semi-structured interviews. LÄS MER

  5. 5. "Vad gör jag nu då?" : En studie om tillträdesstrategier som språkligt sårbara barn använder sig av.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Johanna Andersson; [2017]
    Nyckelord :Access rituals; Children s peer cultures; Corsaro; Language impairment; Native language; Play; Sign language; Corsaro; Kamratkultur; Lek; Modersmål; Språklig sårbarhet; TAKK; Tillträdesstrategier;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie var syftet dels att undersöka om förskollärare upplever att barn med språkligsårbarhet blir uteslutna ur leken och dels att undersöka vilka tillträdesstrategier barn med språkligsårbarhet använder sig av för att få tillträde till leken. Jag genomförde intervjuer med två förskollärarepå en förskola. LÄS MER