Sökning: "Children s peer cultures"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden Children s peer cultures.

  1. 1. Moral och normer utifrån barnens perspektiv : Ett arbete kring barns moraliska utveckling inom en förskolekontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Järlestrand; Sara Klein; [2024]
    Nyckelord :Children´s perspective; moral questioning; social interplay; conflict; communicative chain; Barnens perspektiv; moralfrågor; socialt samspel; konflikt; kommunikativ kedja;

    Sammanfattning : What is considered as right and wrong, and how to treat each other influences the daily life in the kindergarten. Consequently, this study aims to make moral values of children visible, which in fact also is what so called peer culture implies. LÄS MER

  2. 2. Barns perspektiv på pedagogers delaktighet i lek : “alla kan leka, men på lite olika sätt, vuxna kan lekakurragömma, inget mer”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Julia Utzon; [2023]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Lek; Pedagogers delaktighet; Barnintervjuer;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to shed light on the child's perspective on playing with theirpreschool teachers. It seeks to answer the question of what the Child would prefer, while alsogetting a glimpse into the child’s playworld and perspectives on their educators. LÄS MER

  3. 3. I en liten spricka i strukturen… : En observationsstudie av förskolebarns aktörskap genom platsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Carina Andersson; [2022]
    Nyckelord :agency; creating space; interpretive reproduction; peer cultures; preschool; time space; aktörskap; platsskapande; tolkande reproduktion; kamratkulturer; förskola;

    Sammanfattning : The preschool is often looked upon as an institution for the parents and guardians, with an aim to influence the children. If we change the perspective, from the adult to the child´s perspective, we might find that the preschool with its places and activities is created by the children who live their everyday lives there. LÄS MER

  4. 4. ”Nej men nu är dörren stängd dom leker en lek där nu” : En studie om förskollärares synsätt på barns inträde i fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Isagell Karlsson; [2022]
    Nyckelord :the sociology of childhood; preschool teachers; free play; access strategies; children s peer cultures; Barndomssociologi; Förskollärare; Fri Lek; Tillträdesstrategier; barns kamratkultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskaperna om förskollärares synsätt på barns inträde i lek. Det är en kvalitativ studie med semi-strukturerad intervju som metod där 5 förskollärare intervjuats. Insamlade data transkriberades och analyserade med hjälp utav barndomssociologisk teori och sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Får jag vara med? : En studie om hur några yngre förskolebarn tar sig in i äldre barns lek och kamratkulturer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Eva Lindhé; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur yngre barn går till väga för att få tillträde till äldre barns fria lek för att på så sätt bli en del av den nya gruppen som de börjat i. Studien besvarar tre frågeställningar; Hur påverkar förskolans struktur/sociala rum hur de yngre barnen bemöts av sina äldre kamrater? Vilka tillträdesstrategier använder sig yngre barn av för att ta sig in lek med de äldre barnen? Hur bemöts strategierna av de äldre barnen och vad kan det bero på?   Den metod som har använts är etnografiska observationer av tre yngre barn som flyttats upp från en yngrebarnsavdelning till en äldrebarnsavdelning. LÄS MER