Sökning: "antimobbningsprogram"
Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade ordet antimobbningsprogram.
16. MOBBING : En kvalitativ undersökning av tio elevers upplevelser av fenomenet mobbing
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om mobbing ur elevers perspektiv. Jag har valt att intervjua barn i åldrarna 8-12 år, och barnen kom från två olika grundskolor i mellan Sverige. Den litteratur som används är mestadels baserad på nordisk forskning. LÄS MER
17. Alla har ett ansvar : Skolpersonalens syn på olika former av ansvar i antimobbningsarbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I läraryrket finns olika delar av yrkesetik som styr lärares handlande och inom denna etik finns olika former av ansvar. Denna studie behandlar lärares syn på ansvar kopplat till skolans antimobbningsarbete. LÄS MER
18. Mobbning : en undersökning om antimobbningsarbete
M1-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : Detta examensarbete belyser hur svenska skolor arbetar mot mobbning. Mobbning är ett stort problem som orsakar stor oro bland skolbarn. 1969 ville läkaren Peter-Paul Heinemann uppmärksamma mobbning då han upptäckte att många barn blev mobbade och att vuxna inte brydde sig. LÄS MER
19. Antimobbningsplaner : Åtgärder och strategier mot mobbning
M1-uppsats, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaperSammanfattning : Abstract The purpose of this study is to find out how educationalists who are currently working in school-environments feel about antibullyingprograms. Do they think that the programs are working and do they feel that the measures that they use work as planned? The reason why I choose to investigate this topic is that it will always be at topic interesting to study. LÄS MER
20. Uppfattningar och synsätt : förebyggande och åtgärdande arbete mot mobbning
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att granska hur lärarna för åk 1-7 i en skola utanför Sverige arbetar förebyggande och åtgärdande mot mobbning inom ramen för Zero-programmet. Genom att ta reda på hur lärarna uppfattar mobbning och Zero-programmet vill jag bidra till forskningen som rör skolors aktiva insatser mot mobbning. LÄS MER