Sökning: "apotek konkurrens"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden apotek konkurrens.

  1. 1. Priskrig och konsumentöverskott

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Simon Taillefer Dellenholt; Malkolm Wester; Oliver Nilsson; Felix Thunström; [2020]
    Nyckelord :Pharmacy; Price wars; Consumer surplus; VPC framework; Perfect competition; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: Price Wars and Consumer Surplus Seminar date: 2020-06-03 Course: FEKH19, Bachelor Degree Project in Strategic Management, 15 ECTS Authors: Felix Thunström, Malkolm Wester, Oliver Nilsson, Simon Taillefer Dellenholt Advisor: Niklas L. Hallberg Key words: Pharmacy, Price wars, Consumer surplus, VPC framework, Perfect competition Purpose: The purpose of this paper is to investigate how a price war affects consumer surplus. LÄS MER

  2. 2. En bransch i digital förändring : En studie om e-handelns påverkan på den svenska apoteksmarknaden

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Linnea Josefsson; Sofia Tennander; [2019]
    Nyckelord :digitalisation; e-commerce; strategies; multichannel; the Swedish pharmacy market; digitalisering; e-handel; strategier; försäljningskanaler; svensk apoteksverksamhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Digitaliseringen har haft en stor påverkan på den svenska handeln. E-handeln har de senaste åren fått en ökad betydelse och präglas idag av stark tillväxt. Inom flera branscher har det därtill skett en kanalförflyttning från fysiskt till digitalt och en reduktion av fysiska butiker. LÄS MER

  3. 3. Identitetskris? : En studie av hur konsumenter tolkar företags varumärkesidentiteter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lovisa Borkowska; Jo-Anna Kullberg; [2016]
    Nyckelord :Varumärkesidentitet; varumärkesimage; varumärkesstrategi; konkurrens; apotek;

    Sammanfattning : Sammandrag Sedan 1990-talet har flertalet marknader i Sverige omreglerats, en av dessa är apoteksmarknaden. Då både utbud och pris fortfarande är delvis reglerat är apoteksaktörerna begränsade i sina val av konkurrensmedel vilket gör strategiskt varumärkesarbete till ett viktigt verktyg. LÄS MER

  4. 4. Kunden har alltid rätt? : En kvalitativ studie om personalstyrning på Apoteket AB

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Möllenberg; Ellen Wargert; [2013]
    Nyckelord :personnel management; emotional labor; service work; re-regulation; personalstyrning; emotional labor; servicearbete; omreglering;

    Sammanfattning : Apotekssektorn omreglerades 2009 och Apoteket AB miste genom detta ensamrätten till att sälja läkemedel. En ny konkurrens har för Apoteket AB bidragit till en förändrad situation som inneburit att nya krav ställts både på företaget och på dess personal. LÄS MER

  5. 5. Apoteksetablering i praktiken : Hur inträdesbarriärer och konkurrens genomsyrar den nya Apoteksmarknaden

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Bergild; Hannes Hermansson; [2013]
    Nyckelord :apotek; apoteksmarknaden; omreglering; etablering; etableringshinder; konkurrens; marknadsinträde;

    Sammanfattning : Den svenska apoteksmarknaden har genom omregleringen 2009 förändrats från ett statligt monopol till en öppen marknad med fri etablering och fri konkurrens. Öppnandet av marknaden har lockat åtskilliga nya aktörer och antalet apotek på marknaden har växt stadigt. LÄS MER