Sökning: "arbetsmarknad skola"

Visar resultat 6 - 10 av 29 uppsatser innehållade orden arbetsmarknad skola.

  1. 6. Övergången mellan skola och arbete : En studie om den förlängda övergången för personer som av eget val haft flera olika sysselsättningsstatus samt vad de upplever som ett attraktivt arbete.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Emmie Johansson; Carolinn Arneng; [2019]
    Nyckelord :Careership; school-to-work-transition; decision-making; transitions; choice; labour markets; Sweden;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har det blivit tydligt att de ungas övergång från skola till arbete, “school-to-work transition”, har förändrats. Det innebär att övergången idag är längre och mer komplex jämfört med tidigare. LÄS MER

  2. 7. Digitalisering som ”frälsare”? : En kritisk textanalys av två publikationer som berör digitalisering i skola och fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Jasmine Pettersson; Fredrik Olsson; [2018]
    Nyckelord :Textanalys; digitalisering; skola; fritidshem;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med denna uppsats är att kritiskt granska och analysera två texter från två styrande maktinstanser, rörande digitalisering inom skola och fritidshem. Metod Studien är en kritisk textanalys med en diskursanalytisk ansats med socialkonstruktivism som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 8. Livet efter särskolan : Det arbetsplatsförlagda lärandetsbetydelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ida Svills; Sara Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :Higher Education School; APL; Workplace-Oriented Learning; Work Life; Labor Market; Students with Developmental Disabilities; Collaboration; Gymnasiesärskola; APL; arbetsplatsförlagt lärande; arbetsliv; arbetsmarknad; elever med utvecklingsstörning; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera betydelsen av det arbetsplatsförlagda lärandet för elever på gymnasiesärskolan, och nyttan den har för övergången mellan skola och arbetsliv. Syftet leder fram till följande frågeställningar: Hurpåverkar det arbetsplatsförlagda lärandet elevernas framtida yrkesbana? Hur samordnas och utvärderas elevernas arbetsplatsförlagda lärande? Vilken vägledning och vilket stöd erbjuds eleverna för att gagna det framtida yrkesverksamma livet? För att besvara syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod används. LÄS MER

  4. 9. Tidsbegränsade anställningars konsekvenser för organisationen : En fallstudie på Centrumskolan i Växjö

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Hannes Fridolfsson; Amanda Holst; [2017]
    Nyckelord :Consequences; group; individual; middle management; organization; strategic apex; temporary position; Grupp; individ; konsekvenser; mellanchefen; organisation; strategisk ledning; tidsbegränsad anställning;

    Sammanfattning : Dagens svenska arbetsmarknad är i förändringsfasen där tillsvidareanställningen inte är lika dominerande. Istället eftersträvar alltfler en mer flexibel arbetssituation vilket kan liknas vid att frilansa. Det har myntat begreppet gig-ekonomi som innebär att individer hyr ut sig själva på projektbasis. LÄS MER

  5. 10. Med samverkan är allt möjligt! Särskolan i ett arbetsmarknadsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Michael Hernius; [2015-03-16]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; Samverkan; Arbetsliv; Arbetsmarknad; Supported Employment;

    Sammanfattning : Övergången mellan gymnasiesärskolan och arbetslivet är det undersökningsproblem som fokuseras i denna studie. Syftet är att studera olika aktörers uppfattningar om samverkan mellan skola och arbetsliv. Skolan, Studievägledare, Kommunen, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan har alla del i denna process. LÄS MER