Sökning: "artificiell intelligens spel"

Visar resultat 21 - 25 av 53 uppsatser innehållade orden artificiell intelligens spel.

  1. 21. Predicting expert moves in the game of Othello using fully convolutional neural networks

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Robotik, perception och lärande, RPL

    Författare :Hlynsson Hlynur Davíð; [2017]
    Nyckelord :Othello; board games; supervised learning; deep learning; convolutional neural networks; move prediction; feature engineering;

    Sammanfattning :   Careful feature engineering is an important factor of artificial intelligence for games. In this thesis I investigate the benefit of delegating the engineering efforts to the model rather than the features, using the board game Othello as a case study. LÄS MER

  2. 22. Simultaneous coalition formation and task assignment in a real-time strategy game

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Artificiell intelligens och integrerade datorsystem

    Författare :Fredrik Präntare; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In this thesis we present an algorithm that is designed to improve the collaborative capabilities of agents that operate in real-time multi-agent systems. Furthermore, we study the coalition formation and task assignment problems in the context of real-time strategy games. LÄS MER

  3. 23. Trovärdighet hos allierade spelarkaraktärer : Studie av hur indeterministiskt beteende hos allierade spelarkaraktärer påverkar deras trovärdighet i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Simon Larsson; [2017]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Nyttobaserad AI; Finita-tillståndsmaskiner; Beslutsfattning; Allierade hjälparkaraktärer; Artificiella karaktärer;

    Sammanfattning : Det här arbetet har undersökt hur indeterministiskt beteende hos allierade spelarkaraktärer påverkar mänskliga-spelares uppfattning om spelarkaraktärernas trovärdighet i spel. För att undersöka detta har två AI-tekniker, en indeterministisk teknik som kallas för nyttobaserad AI och en deterministisk teknik som kallas för finita-tillståndsmaskiner implementerats och använts för att modellera beteenden hos spelarkaraktärer i ett actionspel sett ovanifrån. LÄS MER

  4. 24. Evaluating how Non-player Character personalities affect the game experience in Future Happiness Challenge

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datalogi och datorsystemteknik

    Författare :Niklas Nermansson; [2016]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Non-Player Character; Personalities; Behavior Tree; Artificiell intelligens; Non-Player Character; Personligheter; Behaviour Tree;

    Sammanfattning : Artificial Intelligence (AI) is used in many games and quite often the Non-Player Character(NPC)s simulate humans. To make the human NPCs believable and feel alive they need to be as human-like as possible in their behaviour. LÄS MER

  5. 25. The effect of environmental factors on the human behavior in game like environments

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

    Författare :Robin Svensson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In most modern video games, character behavior is scripted. No matter how many times the player exploits a weakness, that weakness is never repaired. To create realistic artificial intelligence in games, it is important to understand how people reason in game like environments and how they arrive at their decisions. LÄS MER