Sökning: "artificiell intelligens spel"

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade orden artificiell intelligens spel.

  1. 6. MCTS, Minimax och brädspelet Fyra i rad : Jämförelseanalys i prestation av algoritmerna Monte Carlo Tree Search & Minimax

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Datavetenskap

    Författare :Sofia Ågren; [2022]
    Nyckelord :MCTS; Minimax; två-spelar-spel; algoritmer; AI-agent; artificiell intelligens;

    Sammanfattning : Monte Carlo tree search (MCTS) och Minimax är två sökalgoritmer som används inom artificiell intelligens och två-spelar-spel. I denna studie implementeras Minimax och MCTS som två AI-agenter för brädspelet Fyra i rad. Studien innehåller olika experiment i form av spelturneringar för att jämföra algoritmernas prestation. LÄS MER

  2. 7. Agenters skenbara intelligens och påverkan av förutsägbarhet och svårighetsjustering : Spelarens uppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alexander Vikberg; [2022]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; förställd intelligens;

    Sammanfattning : Då artificiell intelligens blir mer kapabel introduceras nya möjligheter för utvecklingen av AI i spel (Manuel Cebrian & Iyad Rahwan 2018; Steve Rabin 2017). Dock innebär detta inte att agenter blir mer intelligenta. LÄS MER

  3. 8. Playing the Fox Game With Tree Search: MCTS vs. Alpha-Beta

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Ye; Jacob Trossing; [2022]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; Monte Carlo Tree Search; the Fox Game; Alpha-Beta Pruning; Asymmetrical Game; Perfect Information Game;

    Sammanfattning : The forefront of game playing Artificial Intelligence (AI) has for the better part of 21st century been using an algorithm called Alpha-Beta Pruning (Alpha-Beta). In 2017, DeepMind launched a new AI, based on the algorithm Monte Carlo Tree Search (MCTS), which defeated the former Alpha-Beta based chess AI champion Stockfish. LÄS MER

  4. 9. Tailored Preloading, Precaching and Prefetching Loading Strategies for Applications Through a Multi-Component AI

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Martin Öfver; [2022]
    Nyckelord :Mostly Deterministic File-Loading Process MDFLP ; File-Loading Strategy FLS ; Övervägande deterministisk filladdningsprocess MDFLP ; Filladdningsstrategi FLS ;

    Sammanfattning : When using a personal computer the user could experience starting an application for the first time, loading a level in a video game or any tedious arbitrary loading process. These loading processes often load mostly the same data each time and consume time where the user is waiting. Making it faster is often preferred. LÄS MER

  5. 10. Explainable Artificial Intelligence for Reinforcement Learning Agents

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Linus Nilsson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Following the success that machine learning has enjoyed over the last decade, reinforcement learning has become a prime research area for automation and solving complex tasks. Ranging from playing video games at a professional level to robots collaborating in picking goods in warehouses, the applications of reinforcement learning are numerous. LÄS MER