Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. I lunchrummet ska man tala svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Vilma Westberg; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Flerspråkiga resurser är viktiga i hemtjänsten för att kunna möta alla brukare. Syftet med studien är att utreda flerspråkig hemtjänstpersonals attityder till flerspråkiga resurser i arbetet. Detta undersöks genom en enkät. LÄS MER

  2. 2. Igenkänning och utmaning : Gymnasielevers attityd till läsning och meningsskapande ur ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jonna Råsten; [2022]
    Nyckelord :meningsskapande; skönlitteratur; svenska som andraspråk; SVA; gymnasieelever;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka SVA-elevers attityd till läsning av skönlitteratur i gymnasieskolan, samt i vilken mån meningsskapande sker under läsprocessen. För att besvara detta genomfördes en fokuserad gruppintervju med tre SVA-elever i årskurs två på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Hur utvecklar man datalogiskt tänkande? : Villkor för en rolig och enkel introduktion till programmering (år 7-9)

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Erik Nelsson; [2021]
    Nyckelord :Datalogiskt tänkande; blockprogrammering; kognitiv belastningsteori;

    Sammanfattning : Datorer finns överallt i det e-postmoderna samhället och hur man kan förmå dessa tanklösa maskiner att göra som man vill är en tillämpad form av datalogiskt tänkande. Skolsystem världen över försöker få ungdomar att utveckla förmågor som att programmera och använda internet på ett säkert sätt, men det finns i dagsläget mer politisk vilja än vetenskapligt kunnande gällande hur detta bäst genomförs. LÄS MER

  4. 4. Högstadieelever och Sveriges nationella minoritetsspråk : kännedom och attityder

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mona Motiei; Erik Tordsson; [2019]
    Nyckelord :minoritetsspråk; kännedom; attityd; årskurser;

    Sammanfattning : Inledning Med minoritetslagens inträde 2010 skapades debatt om minoriteternas ställning i samhället. I läroplanen som utgavs 2011 står det att elever i mellan- och högstadiet ska få kännedom om Sveriges nationella minoriteter och deras språk. LÄS MER

  5. 5. Gymnasielärares attityder till nyanlända elevers språkliga resurser

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Gymnasiet; nyanlända elever; språkliga resurser; attityder;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att se vilka attityder lärare i programgemensamma ämnen på gymnasiet intog till nyanlända elevers språkliga resurser och hur dessa attityder, enligt informanterna, yttrar sig i undervisningen. Dessa attityder delades upp i en treenighet av komponenter bestående av kognitiv, affektiv och konativ komponent. LÄS MER