Sökning: "attityder ADHD"
Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden attityder ADHD.
21. Vad ska vi göra med all ADHD? : Socialtjänstens, skolans och neuropsykiatrins attityder och förståelse av ADHD hos barn i Gävleborgs län.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologiSammanfattning : .... LÄS MER
22. Attityder mot personer med ADHD : En kvantitativ studie om studenters attityder mot fiktiva personer med eller utan diagnos ADHD
M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på om det finns några skillnader gällande attityder gentemot personer med eller utan ADHD. En enkätundersökning genomfördes med scenario som beskrev personer med typiska ADHD-beteenden. LÄS MER
23. Att vara förälder till ett barn med ADHD : i mötet med vårdpersonal
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Attention Deficit Hyperactivity Disorder är den vanligaste diagnosen hos barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Föräldrar till barn med ADHD lever med dagliga utmaningar, de behöver stöd och information. En förutsättning för detta är att vårdpersonalen har kunskaper om ADHD. LÄS MER
24. Ökar ADHD risken för framtida drogmissbruk? En litteraturstudie för att undersöka sambandet mellan ADHD och drogmissbruk för att öka sjuksköterskans kunskap i sitt omvårdnadsarbete.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Denna litteraturstudie är avsedd för sjuksköterskor som i sitt vardagliga arbete träffar personer med Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Denna patientgrupp förekommer överallt i vården. LÄS MER
25. Att ha barn med ADHD, autism eller Aspergers syndrom i förskolan : en studie om pedagogers syn på och erfarenheter av en integrerad förskola
M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomiSammanfattning : De tre funktionsnedsättningarna ADHD, autism och Aspergers syndrom förekommer hos barn i förskolan. Det är få av dem som har en fastställd diagnos i förskoleåldern, men även detta förekommer i några fall. I dagens Sverige går dessa barn generellt i integrerade förskolor vilket utgör en pedagogisk utmaning. LÄS MER