Sökning: "avstamp"
Visar resultat 1 - 5 av 1574 uppsatser innehållade ordet avstamp.
1. Energikrisens inverkan på lönsamheten och framtida investeringar En empirisk studie av energikrisens inverkan på tillverkande företag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Denna studie har undersökt de komplexa sambanden mellan energikrisen och dess konsekvenser för lönsamheten och investeringsstrategierna för tillverkande företag. Genom 6st intervjuer har vi fördjupat oss i hur företag, med avstamp i energikrisen, omvärderat planerade investeringar och omstrukturerat sina verksamheter för att möta de utmaningar de ställts inför. LÄS MER
2. "Skolan - polisens förlängda arm? - Om att införa en skyldighet för skolor att anmäla brott till polisen, och hur anmälningsskyldigheten kan komma att påverka relationen mellan skolan och dess elever"
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Idag finns det ingen skyldighet för skolpersonal att anmäla brott som har begåtts på eller i anslutning till skolområdet till polisen. Den enda anmälningsplikt som åvilar skolpersonal idag är skyldigheten att anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om, eller misstänker att ett barn far illa. LÄS MER
3. Högläsning, hur då? Ett utvecklingsarbete om pedagogernas förhållningssätt och läsmiljöns påverkan på barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Syftet med det här utvecklingsarbetet är att tydliggöra hur högläsning och läsmiljön kan främja barns språkutveckling. Högläsning och samtal kring boken är av stor vikt redan i tidig ålder och det bör förekomma som en planerad aktivitet. Säljö (2014) påpekar vikten av att se språket som ett medierande redskap. LÄS MER
4. Förskollärares användning av alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan. En kvalitativ studie.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I denna kvalitativa studie är syftet att undersöka hur förskollärare använder alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) för att bidra till inkludering, specifikt under samlingen samt hur det används i verksamheten i stort. I denna studie undersöks förskollärares användning av tecken som stöd och bildstöd. LÄS MER
5. “Det beror helt och hållet på läraren” -om elever med hörselnedsättning och deras uppfattningar om skolans lärmiljö. En fenomenologisk undersökning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur elever med hörselnedsättning uppfattar sin lärmiljö i skolan samt vilka faktorer de beskriver som avgörande för en tillgänglig och stimulerande lärmiljö. Två olika praktiker för eleverna har undersökts, en skola som är inriktad för elever med hörselnedsättning eller som är döva samt en där eleverna går inkluderande med normalhörande elever. LÄS MER