Avancerad sökning
Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
6. Ett hål i känseln : Om språkupplevelsens fenomenologi i Ann Jäderlunds författarskap
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : This thesis aims to analyze and interpret a number of central works – Vimpelstaden (1985), Som en gång varit äng (1988), Blomman och människobenet (2003), I en cylinder i vattnet av vattengråt (2005) and Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar (2009) – by the Swedish poet Ann Jäderlund (1955-) in the context of phenomenology and affect theory. The analysis consists of three chapters and proceeds chronologically with technical scrutinies of separate phases of Jäderlund’s œuvre – from the aphasic-like treatment of established phraseologies in Vimpelstaden and frozen expressions of the botanical discourse in Som en gång varit äng, to the uncanny focus on perceptual patterns as such in her later works. LÄS MER
7. te devuelvo tu imagen : En uppsats om Juan Castillos konstnärskap
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Jag kommer i min uppsats göra en kartläggning över Juan Castillos konstnärskap, genom utvalda samlingar av konst både inom- och utom-institutionellt, i Sverige samt utanför Sverige. Av resultatet kommer jag förhoppningsvis se eventuella mönster hos Castillo. LÄS MER
8. Arbete med estetik tillsammans med barn i övergången mellan förskola och förskoleklass. : - En intervjustudie om några lärares uppfattningar.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några lärare ser på estetikens betydelse för barnen i övergången mellan förskola och förskoleklass. För att få svar på syftet skapades tre frågeställningar: Hur tänker lärarna kring estetik i sitt arbete med barnen? Hur ser lärarna på sitt arbete med barnen i övergången mellan förskola och förskoleklass? Vad anser lärarna är angeläget med att använda estetik i övergången mellan förskola och förskoleklass? Utifrån frågeställningarna formulerades sju öppna intervjufrågor (se intervjuguide, bilaga B). LÄS MER
9. Överföring av kunskap : från spel till verklighet
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : Denna undersökning behandlar spel i kontext till lärande och matematik. Genom att gestalta ett spel undersökte vi, författare hur olika designval kunde påverka lärande. Målet var att spelare skulle lära sig genom situationsbaserat lärande och där genom få möjlighet att överföra sin kunskap till sitt vardagsliv. LÄS MER
10. ESTETISK VÄGPLANERING : Prestanda hos A*PS och Theta*
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Arbetet undersöker prestanda och estetik hos A*PS och Theta* inom olika miljötyper, där miljötyper är ett generaliserat begrepp för spelmiljöer och innefattar en struktur samt ett antal blockerande objekt. Båda teknikerna är varianter av A*-algoritmen och används för att åstadkomma estetisk vägplanering. LÄS MER