Sökning: "barn dator"
Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden barn dator.
1. Digitala verktyg i undervisningen : En intervjustudie kring användandet av digitala verktyg och dess påverkan på undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Samhället har blivit mer digitaliserat än vad de var förr (Skolverket 2017,10) och på grund av detta är det nu obligatoriskt att använda digitala verktyg inom undervisningen (Skolverket 2019, 7-8). Forskning inom området har olika åsikter kring hur digitala verktyg påverka undervisningen (Genlott och Grönlund 2016; och Genlott m.fl. LÄS MER
2. Tematisk analys av ett digitalt läromedel i tidig matematik för barn i åldrarna 4–6 år
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Det är viktigt att barn i 4–6-årsåldern ges förutsättningar för att utveckla färdigheter i tidig matematik. Barnets lärande i såväl matematik som andra ämnen förmedlas av den tidiga förståelsen, som också har stor påverkan på individens fortsatta lärande, som skolbarn och även som vuxen. LÄS MER
3. Fysisk aktivitet och skolprestation : Kvantitativ systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Den dagliga fysiska aktiviteten hos barn minskar, nya aktiviteter och intressen som utförs framför dator är en bidragande faktor till detta. Ökat stillasittande kan leda till ett flertal konsekvenser. LÄS MER
4. Efter Lpfö 18 : Hur läroplanen påverkat förskollärarnas användande av digitala verktyg
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Inledning Läroplan för förskolan 18 trädde i kraft 2019 och innehöll förändringar när det kommer till undervisning i och genom digitala verktyg. Lpfö 18 fastslår att det är förskolläraren uppgift att ge barn förutsättningar för adekvat digital kompetens. LÄS MER
5. Digitala enheter på förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar gällande digitala enheter i verksamheten
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen; Stockholms universitetSammanfattning : Det övergripande syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka och synliggörabarnskötares och förskollärares inställning till digitala enheter i förskolan och hur denna synförhåller sig till ett sociokulturellt perspektiv på barns lärande och utveckling. För att undersökadetta genomfördes videointervjuer med fem pedagoger och den insamlade data analyseradesmed hjälp av tematisk analysmetod. LÄS MER