Avancerad sökning
Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
21. Det märks tydligt
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
22. "Det är ändå stora skillnader oavsett vad man kallar dem för" - En kvalitativ studie om hur barn och välgörenhetsorganisationer diskuterar ojämlikheter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Vårt syfte med detta arbete var att undersöka hur synen på ojämlikheter bland barn och unga ser ut idag och vi valde att göra detta genom att samla in information från verksamma inom barn- och välgörenhetsorganisationer. Vi ville undersöka hur de diskuterar ojämlikheter, deras konsekvenser och i vilka sammanhang de anser att de uppkommer. LÄS MER
23. Stat eller kommun? En analys av ansvarsfördelningen i frågan om barnfattigdom
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Child poverty is a growning issue in the Swedish society today. Research in the area demonstrates differences in support and intervention work around Sweden, which appose the principle of equality that underpin Swedish welfare policy. Combating child poverty is a shared concern between different political actors. LÄS MER
24. Giving People - en social innovation på Facebook : En studie om riktad välgörenhet till barnfamiljer
Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskapSammanfattning : Giving People är en ideell organisation, verksam på det sociala mediet Facebook, som utövar riktad välgörenhet till barnfamiljer över hela vårt land. Organisationen fungerar främst genom sina givare som hjälper de hjälpsökande barnfamiljerna. LÄS MER
25. Ekonomisk utsatthet i skolan : - En kvalitativ studie om hur lärare identifierar och hanterar ekonomisk utsatthet bland elever i en svensk storstad
Kandidat-uppsats, Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this essay was to understand how teachers identify and deal with the problems surrounding economic vulnerability among their students. A qualitative study method was conducted by seven semi-structured interviews with teachers from a big city in Sweden. LÄS MER