Sökning: "barnintervjuer i förskolan om barns lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 20 uppsatser innehållade orden barnintervjuer i förskolan om barns lärande.

  1. 16. Barns utveckling och lärande : - Hur beskriver pedagoger och barn utveckling och lärande i förskolan?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jonna Andersson; Ann-Charlotte Bodmar; [2013]
    Nyckelord :Barnsyn; förhållningssätt; miljö; kamrater; lek;

    Sammanfattning : Vi hade arbetat på förskola i 20 respektive 2 år innan vi började studera till förskollärare. Under våra studier på Linnéuniversitet i Växjö har vi läst mycket om barns utveckling och lärande. Vi blev nyfikna på vilka kvalitéer förskollärare tycker är betydelsefulla för barns utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 17. "… FRISK LUFT OCH VARA UTE OCH SPRINGA OCH HÄRJA FÖR DET FÅR MAN JU INTE INOMHUS." : barns uppfattningar av utomhusvistelsen på förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Isabella Henriksson; Marina Lundström; [2013]
    Nyckelord :förskola; förskolebarn; uppfattningar; utomhusvistelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fenomenet utomhusvistelse uppfattas av barn i förskolan. Vidare undersöks barnens uppfattningar av pedagogernas roll under utomhusvistelsen. Studien beskriver skilda sätt att erfara något – variationen i kvalitativt skilda uppfattningar av ett fenomen där varje uppfattning är lika viktig. LÄS MER

  3. 18. Estetik – ett redskap för lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Marie Bruus Sörensen; Carina Löfqvist; [2011]
    Nyckelord :Estetik; lustfyllt lärande; lek; musik; ämnesinteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. LÄS MER

  4. 19. Jag är med i superhjälteteamet : En studie om populärkultur i förskolan ur ett multimodalt perspektiv

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Moa Svedén; Camilla Östlund; [2010]
    Nyckelord :Förskola; Lärande; Multimodalitet; Populärkultur;

    Sammanfattning : I dagens samhälles rika informationsflöde färgas barns intressen och kunskaper av det massiva populärkulturella utbud som råder, där de möter karaktärer i en mängd resurser så som tv-spel, filmer, leksaker och kläder. Då dessa populärkulturella karaktärer är så frekvent närvarande i barns liv används de flitigt i lek och i samtal med andra barn. LÄS MER

  5. 20. En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Linda Nyman; Ann-Louise Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Förskola; inomhusmiljö; motorisk utveckling; barn;

    Sammanfattning : MetodVi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen påförskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. LÄS MER