Sökning: "barnintervjuer i förskolan om barns lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden barnintervjuer i förskolan om barns lärande.

  1. 11. Högläsning i förskolan : i relation till barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Claudia Hallbom; Anna Rydkvist; [2015]
    Nyckelord :Högläsning; barns språkutveckling; förskola; barnintervju;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka varför pedagoger högläser i förskolan, samt barns upplevelser av högläsning i förskolan. Följande frågeställningar har använts för att specificera studiens syfte: Varför högläser pedagoger? Vad upplever barnen vid högläsning? Metoderna som använts i studien består av frågeformulär riktat till pedagoger samt barnintervjuer. LÄS MER

  2. 12. En studie om delaktighet och inflytande utifrån ett barns perspektiv : Hur upplever barn på förskolan att de är delaktiga och har inflytande i dokumentationsarbetet.

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Charlotte Halvarsson; Jane Mattsson; [2015]
    Nyckelord :Delaktighet; inflytande; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentationsarbete; förskola;

    Sammanfattning : Enligt Skolverket (2010) vilar förskolan på demokratiska grunder. Genom att barnen får delta i olika former av samarbete och beslutsfattande utvecklas deras förståelse för att handla utifrån demokratiska principer. LÄS MER

  3. 13. Barns delaktighet i samlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annika Danielsson; Louise Åkesson; [2015]
    Nyckelord :Samling; Delaktighet; Barn perspektiv; Barnsperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på vad pedagoger och barnen anser om samlingarna i förskolan samt om barn är delaktiga när det kommer till samlingarnas innehåll och planering. Studien har utgått från följande frågeställningar: Vilka föreställningar har pedagogerna om hur de gör barnen delaktiga i samlingarna? Hur uppfattar barnen samlingarna och sin delaktighet i samlingen? Vilka exempel på hur barnen görs delaktiga syns i observationerna? I litteraturgenomgången tar vi upp olika forskares och teoretikers syn på barnperspektiv, barns perspektiv och delaktighet som är relevant för vår studie. LÄS MER

  4. 14. "Ja älskar att spela" : Förskolebarns uppfattningar kring iPaden i förskolan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sara Hansson; [2014]
    Nyckelord :iPad; IKT; Digitalt verktyg; Barns lärande; Barns Uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns uppfattningar kring iPaden i förskolan. I dagens samhälle växer barnen upp med modern teknik och den kommer mer och mer in i förskolan. Undersökningen genomfördes med hjälp av kvalitativa barnintervjuer och vårdnadshavarnas godkännande har getts, vilket är av vikt. LÄS MER

  5. 15. "Det är viktigt att kunna leka och skratta tillsammans” -Om trivseln och atmosfären på förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Frida Kristiansson; Emma Persson; [2014]
    Nyckelord :Atmosfär; Barnperspektiv; Barns Perspektiv; Förskola; Trivsel;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vad som skapar en god och inkluderande atmosfär sett utifrån ett pedagog- och barns perspektiv. Ett av målen med studien är att kunna förmedla kunskap och ge läsaren en ökad förståelse för hur den psykiska miljön i förskolan påverkar barnen i förskoleverksamheten. LÄS MER