Sökning: "bedömning yrkeslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden bedömning yrkeslärare.

  1. 1. ”Det vore ju bra om vi talade samma språk” : En kvalitativ intervjustudie om APL-handledarnas upplevelser om skolans kunskapskrav, hur kommunikationen fungerar mellan skola och arbetsplats och på vilka grunder yrkesläraren betygsätter eleven

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marie Morén; [2020]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; APL; bedömning av yrkeskunskaper; elever på vård- och omsorgsprogrammet och sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka uppfattningar som handledarna har om skolans kunskapskrav, hur kommunikationen mellan skola och arbetsplats fungerar och på vilka grunder yrkesläraren betygsätter eleven. Som yrkeslärare är det många perspektiv att ta hänsyn till och arbetet med arbetsplatsförlagt lärande är komplext. LÄS MER

  2. 2. Bedömningsmatris på yrkesprogram. : En studie av yrkeslärares arbete med framtagning av bedömningsstöd i yrkesämnen.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Peter Dahlström; [2018]
    Nyckelord :Bedömningsmatris; Bedömningsstöd; Matris; Formativ bedömning; Praktisk kunskap; Kollegialt lärande; Systematiskt kvalitetsarbete; Skolutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka hur yrkeslärare har arbetat med att ta fram ett bedömningsstöd/matris i yrkesämnen. Yrkeslärarna på den aktuella skolan upplevde svårigheter med att tolka progressionsorden i Skolverkets betygskriterier vid bedömning av praktisk kunskap och vid betygsättning. LÄS MER

  3. 3. Att bedöma elevers kunskaper under APL : En studie om yrkeslärares och handledares uppfattning om att bedöma elever på Restaurang- och Livsmedelsprogrammet under deras arbetsplatsförlagda lärande (APL).

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joel Gudheimsson; [2018]
    Nyckelord :Arbetsplatsförlagt lärande; bedömning; Yrkeskunnande; Yrkesbedömning; Nyckelkompetenser; Yrkesprogram; Yrkesutbildning;

    Sammanfattning : I likhet med övriga yrkesprogram, ingår arbetsplatsförlagd utbildning (APL) som en viktig del i Restaurang- och Livsmedelsprogrammet. Detta då eleverna inte enbart kan tillgodogöra sig alla de kunskaper som krävs för yrket i en skolmiljö. LÄS MER

  4. 4. Vägen till lärarexamen : En undersökning av Uppsala universitets svensklärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Tove Westerman; [2017]
    Nyckelord :Lärarutbildning; den nya lärarutbildningen; Uppsala universitets lärarutbildning; svenskämnet; ämneslärare; svensklärare; utbildning;

    Sammanfattning : Den svenska lärarutbildningen har under de senaste decennierna genomgått flertalet stora reformer som inneburit stora förändringar för både lärare och studenter. Den senaste reformen i ordningen implementerades under hösten 2011 och ledde till att det återigen finns fyra olika yrkesexamina inom lärarutbildningen: förskolelärare, grundskollärare, ämneslärare och yrkeslärare. LÄS MER

  5. 5. "Det sitter i kroppen"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helene Karlsson; [2017]
    Nyckelord :bedömning; gymnasiesärskola; tyst kunskap; utvecklingsstörning; yrkeslärare;

    Sammanfattning : Helene Karlsson (2017). ”Det sitter i kroppen” En intervjustudie om kunskapsbedömning i gymnasiesärskolans yrkesprogram, hotell, restaurang- och bageriutbildning.Speciallärarprogrammet, Institutionen för Skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för Lärande och samhälle, Malmö högskola. . LÄS MER