Sökning: "berätta med bilder"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden berätta med bilder.

  1. 21. Ge mig ett språk så att jag kan förstå och berättavad jag vill! En studie om Pragmatisktorganiserade dynamiska displayer (PODD) ochkommunikation och lärande

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hanna Rymo; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter verktyget och metoden pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) erbjuder för kommunikation och lärande för två individer som läser enligt träningsskolans kursplan. Teori: I den här uppsatsen utgår jag från sociokulturell teori. LÄS MER

  2. 22. Berätta med bilder : Hur tolkas djurens beteende i bilder beroende på hur de är redigerade?

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Malin Sundmark; [2016]
    Nyckelord :Djur; färgkorrigering; svartvitt; berättande; fotograf.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har nästan alla tillgång till en kamera på något sätt. Oftast kan man även ställa in direkt i kameran om man vill ta färgbild eller svartvitt. Men jag har tagit steget längre och har valt att redigera bilderna själv till svartvitt. Har tagit en bild, men gjort två olika redigeringar på den. LÄS MER

  3. 23. Barn i riskzon. Tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Agneta Svensson; [2015-10-12]
    Nyckelord :tidiga tecken; läs och skrivsvårigheter dyslexi; förskolan; skriftspråk; förebyggande åtgärder;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens ena syfte är att studera och försöka förstå, hur förskollärarna i förskolan tän-ker om och vad de uppfattar vara tidiga tecken på läs och skrivsvårigheter/dyslexi i förskolan. Studiens andra syfte är att studera förskollärarnas tankar, om deras innebörder i ett förebyg-gande arbetssätt i barns språkutveckling, för att kunna stärka självförtroendet hos de barn som befinner sig i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi. LÄS MER

  4. 24. Att berätta med ord och bilder: Relationen mellan återberättande och och bildsekvensering hos barn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ulrika Carlsson; Linda Södergård; [2015-07-10]
    Nyckelord :Återberättande; bildsekvensering; barn; Bussagan; Story retelling; picture arrangement; children; narrative; Bus story test.;

    Sammanfattning : Berättande är en komplex handling som kräver flera språkliga och andra kognitiva förmågor, såsom minne och uppmärksamhet. Ny forskning har visat att det finns ett samband mellan muntlig återberättarförmåga och bildsekvensering hos barn med neuropsykiatriska svårigheter. LÄS MER

  5. 25. En bild ska inte gå snabbt förbi - En studie om hur historielärare använder sig av bilder i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelica Sigurdh; [2015]
    Nyckelord :Bilder; bildförståelse; genrer; kunskapsutveckling; läromedel;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka hur historielärare som undervisar i grundskolans senare år använder sig av bilderna som finns i elevernas läroböcker. Syftet är även dels att undersöka vilka bildgenrer som finns i läroböckerna och dels varit att se på hur bild och text samspelar med varandra. LÄS MER