Sökning: "beteende perspektivet"

Visar resultat 11 - 15 av 146 uppsatser innehållade orden beteende perspektivet.

  1. 11. En likvärdig förskola? : Förskollärares upplevelser och bemötande av barn i problematiska situationer samt strukturens påverkan i mötet med barnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Olsson; Anna Söderberg; [2023]
    Nyckelord :bemötande; problematiska situationer; miljö; likvärdig förskola; kompetens.;

    Sammanfattning : Barn spenderar mycket av sin tid i förskolan och förskolan är en plats där barnen kan känna sig trygga och vara del av ett betydande sammanhang. Forskningen visar att kvaliteten på förskolor i Sverige har betydande skillnader och att det råder en osäkerhet om vad likvärdighetsuppdraget innebär. LÄS MER

  2. 12. “Hålla alla i en dynamisk process” : Högaffektiv pedagogik inom ramen för ett lågaffektivt bemötande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Ruutikainen; Giuseppe De Francisco; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; förhållningssätt; högaffektiv; lågaffektivt; pedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka speciallärares och lärares förhållningssätt, om lågaffektivt bemötamde och högaffektiv pedagogik används i den anpassade grundskolan och vad innebär en god lärandemiljö för att möta alla elever. Studien baserades på en kvalitativ forskningsansats med det relationella perspektivet som teoretisk utgpngspunkt. LÄS MER

  3. 13. Barn med utmanande beteende : Förskollärares uppfattningar kring strategier och bemötande av barn som utmanar i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Svanström; [2023]
    Nyckelord :: barn med utmanande beteende; lågaffektivt bemötande; lärmiljö; relationellt perspektiv; tydliggörande pedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få syn på förskollärarens uppfattningar angående bemötande av barn med utmanande beteende, samt vilka strategier förskollärarna beskriver att de använder sig av vid mötet med barnen. I bakgrunden lyfts relevanta begrepp som forskare diskuterar inom det specialpedagogiska området. LÄS MER

  4. 14. ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos” : Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Teddy Nakiwala Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Arbetssätt; bemötande; pedagoger; utagerande beteende; välfungerande vardag;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Nakiwala Nilsson, Teddy (2022). ”De beter sig nästan som de har en sorts diagnos”. Pedagogers arbetssätt, bemötande och deras syn på specialpedagogens roll.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 15. Ett biopsykologiskt perspektiv på återgång till fysisk träning i grupp efter covid-19 i åldersgruppen 70 år och äldre - En kvalitativ studie

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Fysioterapi

    Författare :Lillian Willoughby; [2022]
    Nyckelord :Covid-19; Older adults; Restrictions; Physical Activity; Motivation; Biopsychosocial aspects;

    Sammanfattning : Background: During covid-19, restrictions were introduced that restricted public gatherings. This particularly affected the age group 70 years and older, and the elderly's ability to perform physical activity in groups. LÄS MER