Sökning: "GeMu"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet GeMu.

  1. 1. Det absoluta gehörets betydelse i gehörsundervisning – En intervjustudie utifrån både elevers och lärares perspektiv på gymnasieskolan och musikhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julius Ekvall; [2023]
    Nyckelord :musik; instrument; ton; klang; pitch; absolut gehör; relativt gehör; music; tone; sound; absolute pitch; perfect pitch; relative pitch; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study focuses on ear training at secondary and university level where the phenomenon of absolute pitch is in focus. The study is partly from the perspective of two groups: students with absolute pitch, and teachers with experience teaching students with absolute pitch. LÄS MER

  2. 2. Instrumental orättvisa i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ludvig Ros; [2021]
    Nyckelord :Gemu-undervisning; Klaviatur; Musicerande; Musikundervisning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Clavier; Music Education; Music making; Music Theory Education; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I will in this research investigate third year high school students view on music theory education, more specific whether the students feel there is an existing overrepresentation of the clavier in the music theory education or not. The students give their view on whether the education works for them, and if they think the lesson structure benefits a specific group of instrumentalists. LÄS MER

  3. 3. GEHÖRS- OCH MUSIKLÄRA : – vad ska vi med det till?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Pontus Bertling; Martin Wennerberg; [2021]
    Nyckelord :gemu-undervisning; musikteori; estetiska programmet; musikinriktning;

    Sammanfattning : Studien utforskar elevers och lärares syn på gehörs- och musiklära på estetiska programmets musikinriktning, med fokus på uppfattningar om gehörsundervisning, musikteori och ämneskunskapernas användbarhet. Studien tar sin utgångspunkt i fenomenografin och sätter elevers och lärares upplevelser i centrum. LÄS MER

  4. 4. Från dominanten till tonikan – En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers motivation till gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Gabriel Flink; [2020]
    Nyckelord :Educational Science; Music Education; Ear Training; Upper Secondary School; Mindset; Motivation; Music Theory; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Gehörs- och Musiklära; Gymnasieskolan; Musikteori; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how upper secondary school students experience their motivation to develop their musical ear and knowledge of music theory. But also, how their motivation and belief in their own ability interacts, as well as how their appreciation of their musical ear and knowledge of music theory affects their motivation to develop the concerned abilities. LÄS MER

  5. 5. Betygssättning i gehör och musiklära - en studie ur elevens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Timothy Wetterlin; [2019]
    Nyckelord :Bedömning; Elevperspektiv; GeMu; Kunskapskrav; Musikpedagogik; Tolkning; Utbildningsvetenskap. Assessment; Educational Science; Interpretation; Knowledge Requirements; Music Education; Student Perspective.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Som blivande musiklärare på gymnasienivå har jag fått intresse för hur elever bedöms och betygssätts ute på skolor. Detta intresse har legat till grund för detta arbete och syftet med studien är att undersöka några skolors bedömningskriterier i ämnet Gehör och Musiklära och ta reda på elevers uppfattningar om, och erfarenheter av betyg och bedömning. LÄS MER