Sökning: "Gemu-undervisning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Gemu-undervisning.

  1. 1. Det absoluta gehörets betydelse i gehörsundervisning – En intervjustudie utifrån både elevers och lärares perspektiv på gymnasieskolan och musikhögskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julius Ekvall; [2023]
    Nyckelord :musik; instrument; ton; klang; pitch; absolut gehör; relativt gehör; music; tone; sound; absolute pitch; perfect pitch; relative pitch; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study focuses on ear training at secondary and university level where the phenomenon of absolute pitch is in focus. The study is partly from the perspective of two groups: students with absolute pitch, and teachers with experience teaching students with absolute pitch. LÄS MER

  2. 2. Instrumental orättvisa i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ludvig Ros; [2021]
    Nyckelord :Gemu-undervisning; Klaviatur; Musicerande; Musikundervisning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Clavier; Music Education; Music making; Music Theory Education; Educational Science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I will in this research investigate third year high school students view on music theory education, more specific whether the students feel there is an existing overrepresentation of the clavier in the music theory education or not. The students give their view on whether the education works for them, and if they think the lesson structure benefits a specific group of instrumentalists. LÄS MER

  3. 3. GEHÖRS- OCH MUSIKLÄRA : – vad ska vi med det till?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Pontus Bertling; Martin Wennerberg; [2021]
    Nyckelord :gemu-undervisning; musikteori; estetiska programmet; musikinriktning;

    Sammanfattning : Studien utforskar elevers och lärares syn på gehörs- och musiklära på estetiska programmets musikinriktning, med fokus på uppfattningar om gehörsundervisning, musikteori och ämneskunskapernas användbarhet. Studien tar sin utgångspunkt i fenomenografin och sätter elevers och lärares upplevelser i centrum. LÄS MER