Sökning: "beteende perspektivet"

Visar resultat 21 - 25 av 146 uppsatser innehållade orden beteende perspektivet.

  1. 21. Två lärares pedagogiska handlingar i syfte att stödjasvenska som andraspråkselever med autism i derasandraspråksinlärning : En intervjustudie i svenska som andraspråk

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Frida Palm; [2022]
    Nyckelord :Autismspektrumtillstånd AST ; autism; svenska som andraspråk; språkinlärning; pedagogiskt stöd.;

    Sammanfattning : I denna studie intervjuades två SVA-lärare (svenska som andraspråkslärare) somundervisade i SVA (svenska som andraspråk) och i studien lyfts deras beskrivningarav upplevelser av hur SVA-elever (svenska som andraspråkselever)andraspråksspråkinlärning påverkas av sitt autismspektrumtillstånd (AST). Dessutomundersöktes om de två SVA-lärarna ansåg att elevernas autism (AST) hade haft någoninverkan på elevernas förutsättningar att lära sig svenska som andraspråk. LÄS MER

  2. 22. "Hur kan jag hjälpa dig?" : Lärares syn på inkludering och hantering av elever i beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Markström; Tobias Markström; [2022]
    Nyckelord :Ordningsstörande beteende; relationskompetens; ledarskap; specialpedagogiska perspektiv; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Det finns vissa oklarheter kring hur lärare ska hantera det ökade ordningsstörande beteendet i den svenska skolan i förhållande till inkluderingstanken. Nya delar i skollagen ger å ena sidan lärare större rätt att ingripa fysiskt vid ordningsstörande beteende samt att agera genom disciplinära åtgärder. LÄS MER

  3. 23. "Att göra vad läraren säger och inte störa de andra" - Elevers beskrivningar av elevrollen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Oskar Berntsson; Louise Johansson; [2022]
    Nyckelord :rollteori; elevroll; det dramaturgiska perspektivet; elevers uppfattningar; elevers beteende; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det dagliga arbetet i skolan är präglat av mänskliga interaktioner. Det är av största vikt att parterna i dessa interaktioner kan förstå och samspela med varandra. Rollteori beskriver hur interaktioner underlättas genom att de inblandade antar olika roller baserat på vilket beteende som förväntas av dem. LÄS MER

  4. 24. Socioekonomiska och kulturella faktorers betydelse vid identifiering och behandling av ADHD-symptom hos barn och ungdomar

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Matilda Davidsson; [2022]
    Nyckelord :ADHD; children; adolescents; socioeconomic and cultural factors; ethnicity; bias; perceptions; inequality; ADHD; barn; tonåringar; socioekonomiska och kulturella faktorer; etnicitet; bias; uppfattningar; ojämlikhet;

    Sammanfattning : Bakgrund: ADHD-diagnostisering hos barn och ungdomar har de senaste åren ökat i snabb takt. Problematiskt beteende hos barn och ungdomar har alltid uppmärksammats men har de senaste 20 åren i allt högre utsträckning kommit att förstås som ADHD. LÄS MER

  5. 25. Matematikångest

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Louise Läckström; Maya Molin; [2021-08-19]
    Nyckelord :matematikångest; matematikängslan; känslosamma svårigheter med matematik; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka några lärares erfarenheter kring elevers matematikångest, hur och i vilka situationer detta yttrar sig och hur några lärare arbetar för att hantera och förebygga elevernas matematikångest. Detta för att skapa en större förståelse kring hur lärare kan förebygga så att eleverna inte behöver känna matematikångest. LÄS MER