Sökning: "biologiundervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 75 uppsatser innehållade ordet biologiundervisning.

  1. 6. Flerspråkighet och biologiundervisning. Hur undervisning kan anpassas för flerspråkiga klassrum

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Instiutionen för biologi och miljövetenskap

    Författare :Rukaia Mohammed; [2023-06-16]
    Nyckelord :Undervisningsmetoder; naturvetenskap; flerspråkighet; litteracitet;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to shed light on difficulties that students with Swedish as a second language encounter during their education and also to discuss methods that develop the students' understanding of biology teaching. The question that I try to answer in this study is which teaching methods in science subjects include students who have Swedish as a second language in science teaching in elementary school. LÄS MER

  2. 7. Hona eller hane? En inblick i olika könsbestämningssystem hos vertebrater : Samt hur det kan tillämpas i biologiundervisningen på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Biologi

    Författare :Erica Kristensson; Makarios Youssif; [2023]
    Nyckelord :: Sex determination; Vertebrates; Genetic sex determination; GSD; Environmental sex determination; ESD; Biology education; Könsbestämningssystem; Vertebrater; Genetisk könsbestämning; GSD; Miljöbetingad könsbestämning; ESD; Biologiundervisning;

    Sammanfattning : Könsbestämning hos vertebrater är ett komplext område som har intresserat forskare under en lång tid, trots detta är det i dagens forskningsläge inte helt självklart vad det är som avgör kön. Syftet med denna litteraturstudie är att identifiera och sammanställa kunskap om avgörande könsbestämningsmekanismer utifrån det aktuella forskningsläget. LÄS MER

  3. 8. Organisationsnivåer i kolets kretslopp : En beskrivning av biologiska organisationsnivåer utifrån gymnasieelevers uppfattning och användning av dem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Sara Julsgård; Josefine Kilborn; [2023]
    Nyckelord :levels of organisation; systems thinking; carbon cycle; biology didactics; biology education; interactive visualisation; organisationsnivåer; systemtänkande; kolets kretslopp; biologididaktik; biologiundervisning; interaktiv visualisering;

    Sammanfattning : Allt mer naturvetenskapsdidaktisk forskning intresserar sig för systemtänkande och elevers utvecklande av förmågor som att förstå, förklara och tolka komplexa och dynamiska system. I detta ingår identifikation av fenomen på olika biologiska organisationsnivåer och relationerna dem emellan. LÄS MER

  4. 9. Risker och möjligheter med konkreta evolutionsexempel som pedagogiskt verktyg i läroböcker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lisa Larsson; [2023]
    Nyckelord :Evolutionsexempel; biologiundervisning; evolutionens mekanismer; evolutionsdidaktiska kvalitetskriterier; läromedelsanalys;

    Sammanfattning : Utifrån antagandet att konkreta evolutionsexempel kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att öka förståelsen av evolutionens mekanismer analyserades tre läroböckers användning av konkreta exempel. Med utgångspunkt i evolutionsdidaktisk forskning identifierades risker och möjligheter i exemplens förmåga att påverka elevers förståelse. LÄS MER

  5. 10. Biologiundervisning inom variationsteoretisk ram : Hur behavioristiska och socialkonstruktivistiska undervisningsstrategier påverkar lärandet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Julia Mentzer; [2023]
    Nyckelord :Behaviorism; biologi; socialkonstruktivistism; undervisningsstrategier; variationsteorin;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka passande undervisningsstrategier till variationsteoretisk lärandemetod. Strategierna baseras på behavioristisk och socialkonstruktivistisk teori och undersöker möjligheterna för lärande inom biologiämnet. LÄS MER