Sökning: "c sagor i förskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden c sagor i förskolan.

  1. 1. Matematik i sagans värld och pedagogers roll att inspirera och synliggöra matematik i förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Lotten Ljungström; [2011]
    Nyckelord :Saga; Matematik; Erfarenhetsvärld; Synliggöra;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på hur pedagoger kan utveckla intresset för matematik hos förskolebarngenom sagoläsning och sagoberättande.Huvudfråga: Vilket förhållningssätt har pedagogerna till matematik i förskolan?Metod och material: Undersökningen består av intervjuer med sex pedagoger på en förskola samtbarnobservationer med sagoläsning med fyra barn vid två olika tillfällen. LÄS MER

  2. 2. Sagan som hjälpmedel för matematikinlärning ­ en fallstudie om att använda sagan i förskolan för att få barn intresserade av matematik.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Jenny Lindsten; Theresia Hansen; [2007]
    Nyckelord :Matematik; sagan; medvetenhet; uppräknandets idé;

    Sammanfattning : Bakgrund: För att stödja barns språkutveckling är det naturligt att arbeta med sagan iförskolan, det är dock inte så vanligt när det gäller matematikutveckling. Därför ville viutforska det området.Syfte: Vårt syfte med fallstudien var att undersöka om man med sagans hjälp kan få barnenintresserade av matematik. LÄS MER

  3. 3. Sagan som grund för lärande. En studie av tematiskt arbetssätt med utgångspunkt i sagan i förskolan och skolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Evelina Eriksson; Åsa Limberg; Daniela Öberg; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur man arbetar tematiskt med hjälp av sagan i förskolaoch skola. Vi vill också undersöka hur pedagoger och barn ser på detta arbete. LÄS MER

  4. 4. Sagor i den mångkulturella förskolan – språkutveckling för alla?

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Anna Månsson; Jessica Wendel; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats handlar om tvåspråkiga barn och sagornas betydelse för deras språkutveck-ling. Syftet är att undersöka hur pedagogerna i den mångkulturella förskolan resonerar kring planeringen av arbetet med sagor för att stärka barnens språkutveckling. LÄS MER