Sökning: "sociologiska teorier om internet"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden sociologiska teorier om internet.

  1. 1. Idealbilden av livet online : En kvalitativ studie om normer och självpresentation på Instagram

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Ehlin; Oskar Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Instagram; social media; norms; self-presentation; networks; social capital;

    Sammanfattning : The digitalization of today’s society has developed rapidly. The internet has become a given and the popularity of social media is ever growing. One of them being Instagram, with a vast userbase who can publish and share images and videos with each other. LÄS MER

  2. 2. “We are denied to be human because society sees us as trash” : Den kollektiva identiteten på Incels.co

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Hekla Bjarnadóttir; Sophie Hanson; [2020]
    Nyckelord :Kollektiv identitet; Incels; netnografi;

    Sammanfattning : Incels, en sammanskrivning av orden involuntary och celibate, beskriver män som anser sig själva vara oattraktiva och lever ett liv utan sexuella relationer. De senaste åren har flera män som identifierar sig med rörelsen begått våldsdåd för att driva sin egen agenda. LÄS MER

  3. 3. Mötesförmedlingen - En kvalitativ studie om hur unga vuxna upplever & använder Tinder.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Sara Hjertonsson Sandén; Jenny Tähkänen; [2017]
    Nyckelord :Nätdejting; Tinder; online dating; internet dating; rationalisering; konsumtion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Nätdejting har blivit ett populärt sätt att möta andra människor på. Sedan dejting- applikationen Tinder etablerades i Sverige har en yngre generation än tidigare börjat nätdejta. LÄS MER

  4. 4. Ny teknik - gamla kläder: Motiv till andrahandskonsumtion av kläder via internet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen; Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Ida Claesson; [2017]
    Nyckelord :Nyckelord : secondhandkläder; andrahandskonsumtion; näthandel; klädkonsumtion; attityder; hållbar konsumtion. Key words: second hand clothing; second hand consuming; online shopping; clothing consumption; attitudes; sustainable consumption.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar delvis internets betydelse för andrahandsmarknaden av kläder men framförallt vilka motiv konsumenterna har när de handlar begagnade kläder via internet. Teorin som används är Pierre Bourdieus teori om smak, fält, habitus och olika former av kapital. LÄS MER

  5. 5. ”Jag skulle inte anställa en sån” : En studie om rekryterares användande av internet och sociala medier i rekryteringsprocessen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Gilda Bazargan; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Internet och sociala medier har blivit många rekryterares hjälpmedel för att kunna finna positiva och negativa beteenden och egenskaper hos arbetssökande, vilket ökar respektive minskar chanserna till en eventuell anställning. För en del rekryterare ingår detta i rekryteringsprocessen där de främst kontrollerar individen innan intervjun, samtidigt som andra rekryterare anser att det räcker med CV och referenser. LÄS MER