Sökning: "c- barn och musik"

Visar resultat 16 - 18 av 18 uppsatser innehållade orden c- barn och musik.

  1. 16. Vilka effekter har sång och sånglekar på barnen i skolan?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Johanna Forsberg; [2007]
    Nyckelord :Barn; musik; sång; rörelse; lek.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka om sång och sånglekar har någon effekt på barn iskolan. Vilka emotionella effekter har sång och sånglekar på barn i skolan? Finns det någontidpunkt på dagen då det är bäst att ha musikinslag? Påverkar det barnens uthållighet? Gynnardet deras lärande? Litteraturen som styrker och ligger till grund för arbetet tar upp musikenspåverkan på barn och deras utveckling. LÄS MER

  2. 17. Autism och kommunikation - en kvalitativ intervjustudie med 7 pedagoger inom förskolan och särskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Veronica Boij; Lisa Bang; [2007]
    Nyckelord :Kommunikation; Autism; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie är att undersöka hur pedagoger säger sig möjliggöra för barn med autism ochutvecklingsstörning, när det kommer till dessa barns kommunikationsmöjligheter och språkutveckling.Våra frågeställningar är: Hur arbetar pedagoger i olika verksamheter med barns kommunikation? Vadsäger aktuell forskning om metoder som är att föredra när det gäller barn kommunikationsmöjligheter?MetodFör att få en inblick i hur arbetet kan se ut i verksamheterna runt barn med autism ochutvecklingsstörning valde vi att genomföra kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  3. 18. Varför vill killar inte spela tvärflöjt? En studie om hur barn och ungdomar väljer instrument i musikskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Martin Andersson; Markus Hallman; [2007]
    Nyckelord :musik; genus; musikinstrument; musikskola; ;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker varför killar och tjejer väljer så olika instrument påSveriges musik- och kulturskolor. Syftet är att se om det finns några skillnader itankesätt mellan killar och tjejer i detta avseende. Vidare vill vi undersöka ommusikskolorna omedvetet påverkar barnen samt om de medvetet arbetar medjämställdhet. LÄS MER