Sökning: "c- barn och musik"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden c- barn och musik.

  1. 11. Musik - ett didaktiskt redskap för barns lärande och utveckling? En undersökning om pedagogers inställning till att arbeta med musik i förskolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annika Blomqvist; Linda Wennerström; [2009]
    Nyckelord :Musik; lärande; utveckling; förskolan; didaktik; p;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Denna undersökning tar reda på hurpedagoger i de kommunala förskolorna i Göteborg ser på och har förinställning till musik. Syftet är också att ta reda på vilken betydelsepedagogerna anser att musiken har för barns lärande och utveckling.Kvalitativa intervjuer är metoden som använts för studien. LÄS MER

  2. 12. Att språka genom musiken. En kvalitativ studie om förskollärares tankar kring kopplingen mellan musik och barns språkutveckling

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Kristina Strelvik (fd Nilsson); Hannele Tiensuu; [2009]
    Nyckelord :musik; språkutveckling; kommunikation; förskollära;

    Sammanfattning : SyfteVårt syfte med uppsatsen är att undersöka musikens betydelse i barns språkutveckling, få en fördjupad förståelseför hur musik, språk och kommunikation hänger ihop och kan bidra till utveckling hos barn. Vi ville undersökavad som ligger bakom förskollärares syn på musiken som ett pedagogiskt verktyg i barnens språkutveckling. LÄS MER

  3. 13. Musik i förskolan - nytta eller nöje?

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Katarina Zackrisson; Lina Albinsson; Lina Nimström; [2008]
    Nyckelord :0;

    Sammanfattning : Alla tre skribenter har ett stort musikintresse och tror på dess positiva inverkan på barnsspråkutveckling, samt anser att det är en demokratisk rättighet för barn att få språkstimulans iförskolan. Under vår utbildning har vi, på våra verksamhetsförlagda utbildningsområden, ob-serverat att sångaktiviteter är en stor del av förskolans dagliga verksamhet, och för oss harkombinationen musik-språk känts självklar. LÄS MER

  4. 14. Mångspråkande barn och vidgade textbegrepp ­ en kvalitativ studie av sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Nilsson; Jennie Linusson; [2007]
    Nyckelord :MÅNGSPRÅKANDE; SKAPANDE; REGGIO EMILIA; DET VIDGAD;

    Sammanfattning : Sammanfattning Mot bakgrund av att det vidgade textbegreppet infördes i kursplanerna 1994 samt att forskarna i kunskapsöversikten Att läsa och skriva ­ en kunskapsöversikt över forskning och dokumenterad erfarenhet (Myndigheten för skolutveckling 003) tar upp det vidgade språkbegreppet ser vi anledning att studera pedagogers tänkande kring hur mångspråkande kan se ut i praktiken. Vårt syfte är att studera sex Reggio Emilia-pedagogers syn på språk som begrepp. LÄS MER

  5. 15. Läs- och skrivlärande genom alternativ undervisning - en kvalitativ textanalys av hur barn lär sig läsa och skriva genom kropp och sinnen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sabina Cedergren; Helena Pettersson; [2007]
    Nyckelord :läs- och skriv; lärande; kropp; sinnen; rörelse; m;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med uppsatsen är att undersöka hur elevens läs- och skrivlärande påverkas avalternativ undervisning och hur man kan arbeta med alternativ undervisning iskolklassen. Med alternativ undervisning avser vi en undervisning som ämnetsvenska integreras med ämnen som rörelse, bild och musik och där upplevelsergenom kropp och sinnen är centrala. LÄS MER