Sökning: "c- barn och musik"

Visar resultat 6 - 10 av 18 uppsatser innehållade orden c- barn och musik.

  1. 6. Matematik genom estetiska uttrycksformer

    C-uppsats,

    Författare :Narges Ghasemi; [2011]
    Nyckelord :barn; matematik; lärande och utveckling; estetiska;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om matematik genom estetiska uttrycksformer i förskolansverksamhet. Syftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger använder estetiskauttrycksformer som redskap för att lära barn grundläggande matematiska begrepp i förskolan. LÄS MER

  2. 7. ”Glädje, samhörighet… viss del galenskap”. Förskolepedagogers förhållningssätt till musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet.

    C-uppsats,

    Författare :Simon Elmquist; Johnny Hagman; [2011]
    Nyckelord :Musikprofil; samspel; nyskapande;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera musikinriktade förskolor och synliggöra hur pedagogerna tänker kring ocharbetar med musik, i ljuset av kreativitet och barns delaktighet. För att besvara vår frågeställning ställer vi ossfrågorna hur pedagogerna förhåller sig till kreativitet och barns delaktighet i musicerandet och hur verksamhetenpåverkas av denna inställning. LÄS MER

  3. 8. ”Att se möjligheter i språksvårigheter” - En fallstudie med intervjuer och observationer på en resursförskoleavdelning.

    C-uppsats,

    Författare : [2010]
    Nyckelord :Kommunikation; samspel; språkutveckling; social ut;

    Sammanfattning : Syfte: Att undersöka det språkliga samspelet i undersökningsgruppen, hur den icke verbala kommunikationenser ut samt om och hur denna icke verbala kommunikation kan ha betydelse för barnens identitets- ochspråkutveckling och lärande i ett större perspektiv. Vi lägger fokus på hur bild och tecken som stöd, ikombination med det talade språket, kan ge barnen ökade möjligeter att uttrycka sig och vara ett stöd i derasspråkutveckling. LÄS MER

  4. 9. Vågar du hälsa på mig eller är du rädd att vi ska bli vänner? - En studie om ”team building” innehållande positiv fysisk kontakt och dess inverkan på socialt lärande inom en ungdomsorkester.

    C-uppsats,

    Författare :Magnus Hägglund; [2010]
    Nyckelord :Fysisk kontakt; empati; relationsskapande.;

    Sammanfattning : Min studie bygger på ett aktuellt problem som jag under flertalet tillfällen observerat, nämligen; avsaknaden avsocial interaktion mellan deltagare i orkesterverksamhet. I vissa fall känner inte deltagarna varandra och kännerinte ens till varandras namn trots att det spelat tillsammans i flera år. LÄS MER

  5. 10. Vad vill ni sjunga om? - En studie kring barnsånger och hur dessa kan se ut om barnen får bestämma

    C-uppsats,

    Författare :gunhild haatveit; susanna carlsson; [2010]
    Nyckelord :Barnsånger; barnkultur; kulturarv; barn och försko;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt syfte med detta arbete är att undersöka hur man utifrån barnsförutsättningar och intresse kan skapa musik som fångar derasengagemang. Vår metod har varit att göra en intervjuundersökning medbarn och personal på en förskoleavdelning, samt med en representantfrån ett bok och musikförlag som inriktar sig på barnmusik. LÄS MER