Sökning: "dataorienterad design"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden dataorienterad design.
1. En prestandajämförelse mellan objektorienterad design och dataorienterad design i C++, Java och Java Project Valhalla
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Datorspel behöver utnyttja hårdvara effektivt för att kunna vara tillgänglig på så många system som möjligt med varierande kapacitet. En viktig del i detta är att optimera användandet av processorns cacheminnen. Programmerare kan följa en dataorienterad design för att implementera cacheeffektiv kod. LÄS MER
2. Optimering av partikelsystem för webben : En jämförelse mellan objektorienterad och dataorienterad design på webben.
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Denna studie jämför frame-time av ett partikelsystem på nätet med objektorienterad och dataorienterad design. I studien jämförs Array of Structure (AoS), Structure of Arrays (SoA) samt Structure of Arrays med typed arrays. Tre identiska versioner med samma algoritm med olika behandlingar implementeras. LÄS MER
3. JÄMFÖRELSE MELLAN OBJEKTORIENTERAD OCH DATAORIENTERAD DESIGN AV ELKUNDSDATA
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det går att vinna fördelar i prestanda genom att lagra data för två webbapplikationer på ett dataorienterat sätt kontra det mer klassiska objektorienterade sättet. Grundanledningen till studien är att det har upptäckts att ett dataorienterat programmeringstänk genererat prestandafördelar vad det gäller datahanteringen inom dataspelsindustrin. LÄS MER
4. En jämförelse mellan dataorienterad design och objektorienterad design
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)Sammanfattning : Dagens applikationer hanterar mer och mer data vilket resulterar i att de blir allt mer resurskrävande och kräver mer av hårdvaran. Vilket i förlängningen kan innebär att hårdvaran måste bytas ut med jämna mellanrum för att kunna köra mjukvaran på ett för användaren tillfredsställande sätt. LÄS MER
5. Pix
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för informationssystem och –teknologiSammanfattning : This thesis is about the creation of a new game framework named Pix and a comparison between it and the game engine Godot. The purpose is to create a game framework that focuses on making the workflow streamlined for the pro- grammer and at the same time giving the programmer a lot of creative power. LÄS MER